Lex Portus : юридичний науковий журнал. - 2018. - № 5.

Постійний URI для цього зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз відображається 1 - 8 з 8
  • Документ
    Проблемні питання реалізації принципу субсидіарності в Україні
    (Одеса : Гельветика, 2018) Мошак, О. В.; Moshak, Olena V.
    У статті досліджено проблемні питання реалізації принципу субсидіарності в Україні. Утвердження зазначеного принципу є одним із ключових етапів приведення місцевого самоврядування України у відповідність до європейських стандартів. Сучасний же конституційний процес в Україні у питанні реформи місцевого самоврядування потребує не лише внесення змін до відповідного розділу Конституції, а й концептуального осмислення базових засад децентралізації публічної влади, оскільки належне застосування положень Основного Закону є невід’ємною ознакою демократичного розвитку правової держави, ефективного функціонування органів державної влади та органів місцевого самоврядування. One of the main European principles for the formation of the interaction of all levels of government is the principle of subsidiarity. In particular, this is defined in the European Charter of local self-government. The observing of the spirit and the letters of this document, generally accepted and binding on the member states of the Council of Europe, is extremely relevant in modern Ukraine. So, after the events of EuroMaydan, the new Government has launched a national project “Decentralization”, having approved on April 1, 2014 the Concept of reforming local self-government and territorial organization of power in Ukraine. The article deals with the problem- atic issues of implementing the principle of subsidiarity in Ukraine. The approval of this principle is one of the key steps in bringing local government in Ukraine in line with European standards. The modern constitutional process in Ukraine on the issue of the reform of local self-government requires not only amendments to the relevant section of the Constitution but also a conceptual understanding of the basic principles of the decentralization of public power, since proper application of the provisions of the Basic Law is an essential feature of the democratic development of a law-governed state, effective functioning bodies of state power and bodies of local self-government. In turn, laws must comply with the Constitution, rely on it as a prime cause. Therefore, without amending the Constitution, it is impossible to implement the reform of local self-government on the principles of decentralization. At the same time, constitutional changes are necessary to make this process irreversible.
  • Документ
    Особливості правової охорони підземних вод
    (Одеса : Гельветика, 2018) Косигіна, А. Є.; Kosygina, Anastasia
    У даній статті автором виокремлюється важлива проблема – охорона підземних водних ресурсів. Розтлумачено законодавче визначення даного поняття, досліджені правові принципи охорони підземних вод. Проаналізовано також функції та повноваження відповідних державних органів, які несуть відповідальність за збереження водного фонду України, виявлені проблеми у здійсненні управління охороною та використанням підземних вод. У зв’язку з цим запропоновано внести деякі зміни до відповідного законодавства. The article describes the problem of pollution and destruction of groundwater. These waters represent a significant part of the water fund of Ukraine. Therefore, they require special protection. This protection becomes detrimental to the use of special legislation. Therefore, this problem is being studied in detail. As a result, clear and precise recommendations will be obtained for the conservation of such a large part of the state’s water resources. There are not so many ways to save groundwater. First and foremost, these are the legal norms that establish responsibility for destruction and pollution. The next step is to reduce the use of groundwater resources. In this case, it is worth returning to traditional water facilities and keeping them in good condition. Underground water is a find for merchants and illegal miners. Due to the absence of specific prohibitive norms in this area, these water is produced freely. It causes significant damage. But thanks to the experience of other countries, we can prevent a catastrophe in our country. Turning to the experience of foreign scholars and lawyers, you can achieve significant success. This should be taken into account when creating a special legal act. Thus, we can conclude that there is an urgent need for reform. management system in the studied area as a whole, and emphasize we are on increasing the role of special regional authorities for the management of the security and using state-owned natural objects. It seems that the proposals made should be implemented by making changes and additions to water legislation, in particular the Water Code Of Ukraine. The research of the main problems of the formation of modern the basis of management in the field of regulation of water relations, without verbally, does not exhaust all the issues related to this subject, therefore, the subject matter further research can be such an important aspect as, for example, the treasure trove of public administration in the industry in view of its international generic legal regulation.
  • Документ
    The modern trends of the foreign trade policy implementation: implications for customs regulations
    (Одеса : Гельветика, 2018) Kormych, Borys; Кормич, Б. А.
    The paper analyses basic transformation tendencies in the international trade policy standards generated within frameworks of global and regional institution and their influence upon customs and border formalities. The transformation of standards is also supplemented with crucial changes in a rule-making process, that conventionally has been an exclusive competence of national states. That rule-making changes are charac-terised by transferring the significant amount of competence from the national states to the global and supranational level, as well as by introduction new types of rule-making actors (both public and private) and new types of law sources. This urges us to apply to the analyses the concepts of global governance, transnational law and global administrative law, which focus on the above-mentioned transformations in the field. Customs authorities now are experiencing the transition of their initial mission from merely revenue collectors to actors responsible for extensive range of tasks, including safety and security issues, trade facilitation, joint border management, etc. All these tasks should be performed at the high level of harmonisation, unification and standardization with recognised international and regional rules and regulations. Due to the specifics of the new mission of customs authorities, the paper primary focuses on two relatively new tasks of security and trade facilitation. And also paper discuses two basic modern instruments to implement such tasks – the operation of Single Window for international trade and the application of good governance principles to customs routine opera tions. The essential point is that two instruments are not focused merely on improving the way customs and border formalities are performed by authorities, but also starve the whole system of border management into comprehensive reform of both interagency and intra-agency procedures and operations. The Single Window facility provides such reform through joint application of information technology based on internationally approved standards. The WTO rules for good governance for application of customs legislation in fact demands from member states to share common values and principles, originally emerged within legal systems of western developed countries. У роботі аналізуються основні тенденції трансформації стандартів між- народної торговельної політики, сформованих у рамках глобальних та регі- ональних інституцій, та їх вплив на митні та прикордонні формальності. Трансформація стандартів також доповнюється важливими змінами у процесі нормотворення, що традиційно було винятковою компетенцією національних держав. Відповідні зміни характеризуються переходом значного обсягу компетенції від національних держав на глобальний і наднаціональний рівень, а також появою нових типів акторів, що здійснюють нормотворчість (як державних, так і приватних) та нових типів джерел права. Це спонукає нас звернутися до аналізу концепцій глобального управління, транснаціонального права та глобального адміністративного права, які сфокусовані на вищезгаданих трансформаціях у цій галузі. Митні органи зараз переживають перехід від традиційної місії лише збирачів податків до суб’єктів, відповідальних за широкий спектр завдань, включаючи питання безпеки та захисту, сприяння торгівлі, спільного управління кордонами тощо. Всі ці завдання повинні виконуватися на високому рівні гармонізації, уніфікації та стандартизації з визнаними міжнародними та регіональними нормами та правилами. З огляду на специфіку нової місії митних органів, основна увага приділяється їх двом відносно новим завданням: забезпечення безпеки та спрощення процедур торгівлі. Відзначено також основні сучасні інструменти для реалізації таких завдань: функціонування “єдиних вікон” для міжнародної торгівлі та застосування принципів належного урядування до митних операцій.
  • Документ
    Трансформація Морської доктрини України: концептуальні засади
    (Одеса : Гельветика, 2018) Ківалов, С. В.; Kivalov, Sergiy
    Україна є традиційною морською державою, яка має потужний портовий, суднобудівний та людський потенціал, залучений у морську галузь. Україна прагне сформувати власну морську політику та визначити перспективи її розвитку, беручи до уваги поточні та очікувані фактори впливу та можливі ризики. У той же час базовий програмний документ у цій сфері – Морська доктрина України – був прийнятий ще в 2009 році, і в даний час він не відповідає викликам та загрозам, з якими стикається Українська держава протягом останніх п’яти років. Таким чином, Морська доктрина України потребує своєчасного оновлення у відповідності до реалій теперішньої ситуації. Посилаючись на аналіз морських програмних документів України та іноземних держав, автор класифікує їх та зазначає, що такі документи зазвичай охоплюють три аспекти морської діяльності: розбудова та використання військово-морських сил (Велика Британія, США, Індія); невійськові аспекти безпеки на морі (Франція); комплексне регулювання захисту національних інтересів у морському секторі (Україна, Росія, Індонезія). Дослідження базується на поєднанні зарубіжного досвіду та глибокого аналізу ситуації в українській морській галузі, яка включає: тимчасову окупацію окремих водних та суходольних територій, вимоги Угоди про асоціацію з ЄС, необхідність узгодження положень Морської доктрини України з низкою інших, більш пізніх програмних документів, прийнятих Україною. Автор відзначає, що Морська доктрина України має розглядатися як основний документ, який координує всі аспекти публічного адміністрування у сфері морської діяльності, та чітко формулює збалансовані та реалістичні цілі у цій галузі. Такий підхід повинен стати основою для розвитку потужної морської галузі та, нарешті, відновити багатовікові морські традиції.
  • Документ
    Перешкоди для вільної міжнародної торгівлі: актуальні проблеми принципу свободи транзиту
    (Одеса : Гельветика, 2018) Darahan, Vladyslav; Дараган, В. Є.
    Принцип свободи транзиту завжди відігравав важливу роль у функціонуванні системи міжнародної торгівлі. З метою сприяння вільній торгівлі багато країн почали укладати основні транзитні угоди ще у XIX столітті. Міжнародна спільнота досягла значних успіхів у сприянні свободі транзиту та, як наслідок, міжнародній торгівлі саме з тих часів. Наприклад, різні міжнародні конвенції, такі як Конвенція про свободу транзиту 1921 року, Конвенція про відкрите море 1958 року, Конвенція про транзитну торгівлю держав, які не мають виходу до моря 1965 року та, звичайно ж, стаття V Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року були прийняті під час обговорення важливості свободи транзиту для міжнародної торгівлі. У цій статті розглядається принцип свободи транзиту у розумінні міжнародних конвенцій та правил Світової організації торгівлі, а також митного законодавства Європейського Союзу. Вона містить короткий вступ щодо перших міжнародних договорів, укладених з метою сприяння вільній торгівлі між кількома країнами, а також розглядає перші спори, що виникають у зв’язку з порушенням свободи транзиту. Незважаючи на значний успіх, досягнутий міжнародним співтовариством, у тому числі Світовою організацією торгівлі, у сприянні свободі транзиту існує ряд проблем. У статті аналізуються існуючі правила стосовно транзиту в Європейському Союзі та їх відповідність законодавству Світової організації торгівлі. Більше того, у світлі законодавства СОТ та основних принципів міжнародного права в цілому проаналізована проблема свободи транзиту газу. Нарешті, автор розглядає одну з останніх знакових справ, що стосуються свободи транзиту, а саме транзитний спір між Україною та Російською Федерацією у Світовій організації торгівлі. The principle of freedom of transit has always played a vital role in the functioning of the international trade system. In order to facilitate free trade, many states started to conclude basic transit agreements back in the XIX century. international community has achieved a significant success in promoting the freedom of transit and, as a result, international trade since then. For instance, various international conventions, such as Convention on Freedom of Transit (1921), Convention on the High Seas (1958), Convention on Transit Trade of Land-Locked States (1965) and, of course, Article V of General Agreement on Tariffs and Trade (1994) were adopted maintaining the discussion around the importance of freedom of transit for international trade. This paper deals with a principle of freedom of transit in the understanding of international conventions and WTO law, as well as the EU customs legislation. In order to fully understand the evolution of freedom of transit and its importance for the international community, this paper outlines the first international treaties concluded to facilitate free trade between several states, and also touches upon the first disputes arising out violation of freedom of transit. Despite the significant success achieved by the international community, including the World Trade Organization, in promoting the freedom of transit, a number of issues continue to exist. Seizure of goods in transit by customs authorities of the European Union is one of the most important and arguable issues. For this reason, the paper analyses the existing transit rules in the European Union and their compliance with the WTO law. Moreover, freedom of transit of gas is analysed in light of the WTO law and fundamental principal of international law at large. Finally, author assess one of the recent landmark cases concerning the freedom of transit, namely the transit dispute between Ukraine and the Russian Federation in the WTO.
  • Документ
    Юридична відповідальність за правопорушення в природоохоронній сфері: теоретико-методологічні проблеми
    (Одеса : Гельветика, 2018) Бойчук, А. Ю.; Boichuk, Andrii
    Статтю присвячено розкриттю теоретичних та методологічних основ формування та розвитку юридичної відповідальності за порушення у природоохоронній сфері. Поняття юридичної відповідальності за равопорушення в природоохоронній сфері пройшло тривалий шлях становлення та розвитку, який супроводжувався низкою методологічних проблем. Дослідження проблеми юридичної відповідальності та її динаміки за різних історичних часів є одним із найбільш актуальних та складних питань сучасної юридичної науки і практики. Аналіз правотворчих процесів переконливо доводить та свідчить, що суспільство та особа не можуть існувати без захисту від правопорушень та осіб, що їх вчиняють, а отже, без нормативно-правових актів, в яких закріплено юридичну відповідальність за вчинення конкретних правопорушень. The article is devoted to the disclosure of theoretical and methodological foundations of the formation and development of legal liability for violations in the environmental sphere. The concept of legal responsibility for offenses in the environmental sphere has been a long way to becoming and development and was accompanied by a number of methodological problems. The study of the problem of legal liability and its dynamics in different historical times is one of the most urgent and complex issues of modern legal science and practice. The analysis of law-making processes convincingly proves and shows that society and the individual can not exist without protection from offenses and those who carry them out, and therefore, without normative legal acts, which impose legal responsibility for the implementation of specific offenses. First, such liability is based on the norms of Soviet law, it is formally determined, detailed, and has a general binding character. Secondly, it is guaranteed by the Soviet state, connected with the exclusive state property on natural resources and with the state-power activity of bodies of Soviet power. Thirdly, it is provided by compulsion or state persuasion, the activities of public organizations, aimed at propaganda, preservation of certain natural objects. Fourth, the consequences of legal liability are condemnation and punishment, in some cases, state approval, support and encouragement. Fifthly, it is carried out in accordance with the procedure established by the Soviet legislation.
  • Документ
    Проблеми імплементації норм щодо запобігання забруднення морського середовища стічними водами та шкідливими речовинами
    (Одеса : Гельветика, 2018) Балобанов, О. О.; Шмигіна, С. О.; Balobanov, Oleksandr; Shmygina, Stefaniia
    У статті розглянуто особливості процесу імплементації конвенційних норм щодо запобігання забрудненню морського середовища стічними водами з суден та шкідливими речовинами, що перевозяться, у національне законо- давство України. Досліджена природа міжнародних зобов’язань щодо внутрішньодержавної імплементації норм Конвенції МАРПОЛ 73/78 у законодавчу базу України. Аналізуються положення ратифікованих Україною міжнародних договорів та норми національних нормативно-правових актів, присвячених питанням охорони морського середовища і попередження його забруднення. Визначаються проблеми практичної реалізації технічних норм і стандартів, що містяться у додатках до Конвенції МАРПОЛ 73/78, суб’єктами морегосподарського комплексу.
  • Документ
    Складові логістики морських портів України: оновлення організаційно-правового забезпечення
    (Одеса : Гельветика, 2018) Андрущенко, С. В.; Andrushchenko, Sergiy
    Статтю присвячено дослідженню факторів, що мають визначний вплив на підвищення конкурентоспроможності та досягнення ефективності логістичних систем, складовою яких є морські порти України. Відзначається, що в Україні існує мережа потужних морських портів, де в цілому логістична функція налагоджена на досить високому рівні, проте має місце ряд факторів, які досі стримують розвиток вітчизняних портів та мають негативний вплив на їх логістичну привабливість: зношення основних потужностей, значні розміри ставок портових зборів та націнки за овертайм, низька результативність трансшипмента та відсутність портів-хабів, необхідність впровадження технологій оформлення за методом “єдиного вікна”, значна актуалізація оновлення програмних документів галузі: Стратегії розвитку морських портів та Морської доктрини України. Автор зазначає, що ці та деякі інші аспекти удосконалення організаційно-право- вого механізму роботи портової галузі України перебувають сьогодні на порядку денному в Міністерстві інфраструктури та Адміністрації морських портів України і зазнають найбільшого впливу від процесів оновлення. Результати такого оновлення слід очікувати у найближчому майбутньому і, маємо сподівання, що вони нарешті введуть портову галузь України до кола найпотужніших та конкурентоздатних у Причорноморському регіоні. The article is devoted to the research of factors, which have a significant impact on the increase of competitiveness and achievement of efficiency of logistic systems, which is part of the sea ports of Ukraine. From the competitiveness of the domestic transport system in the world market depends on the efficiency of the functioning of the ports, the level of their technological and technical equipment, the compliance of the management system and the development of the infrastructure with modern international requirements. Fleet and ports are an active part of a large and very dynamic competitive environment. The effectiveness of logistics systems with its own seaport structure is directly dependent on economic stability and the development of coastal states, in the context of their well-functioning work, development and trade flows became more brisk. It is noted that there is a network of powerful seaports in Ukraine, where in general the logistical function is set at a rather high level, but there are a number of factors that still restrain the development of domestic ports and have a negative impact on their logistical attractiveness: the depreciation of the main capacities of Ukrainian ports, significant rates of harbor dues and overtime markups, low transshipment effectiveness, and the absence of hub ports, the need to introduce with single window processing technologies, significant updating of the program document of the industry: the Strategy and the Maritime Doctrine of Ukraine. The author notes that these and some other aspects of improving the organizational and legal mechanism of the work of the port industry in Ukraine are now on the agenda at the Ministry of Infrastructure and Administration of the Seaports of Ukraine and are most affected by the upgrade process. The results of such update should be expected in the near future, and we hope that they will finally introduce the Ukrainian port industry to the most powerful and competitive areas in the Black Sea region.