Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук
(доктора філософії) за спеціальністю 12.00.11 – Міжнародне право (Юридичні
науки). – Національний університет «Одеська юридична академія». – Одеса,
2020.
Дисертацію присвячено комплексному дослідженню генези, доктринальних
основ, юридичної природи та особливих правових характеристик освітньої
політики ЄС. У роботі висвітлено еволюцію правового регулювання сфери
освіти із виділенням основних етапів її становлення, визначено межі її
правового регулювання та сучасні тенденції розвитку сфери освіти в межах
ЄС.
Простежено динамічний розвиток освітньої політики ЄС, яка не будучи
основою для формування Союзу, на даний момент стає ядром для економічної
стабільності країн ЄС. Втім, незважаючи на це, в установчих актах ЄС
простежується відмова від уніфікації освітніх політик держав-членів – за
законодавством ЄС організація та зміст освіти є їхньою власною прерогативою.
Із урахуванням цього автором розглянуто питання складу та повноважень
інституцій, які виконують функції щодо формування та реалізації освітньої
політики ЄС, визначено джерела її правового регулювання та встановлено
методи правового впливу ЄС на освітні політики держав-членів.
Охарактеризовано особливості реалізації та правове регулювання
зовнішньої компетенції ЄС у сфері освіти, яка насамперед полягає у
міжнародно-правовій співпраці щодо вирішення спільних освітніх проблем
і включає кооперацію з міжнародними організаціями (як універсального
так і регіонального рівня) та державами. Найбільш розвиненою при цьому є
співпраця з країнами Європи, в тому числі з Україною, що сприяє формуванню
Європейського простору освіти, складовими якого є всі попередньо розпочаті
Диссертация на соискание ученой степени кандидата юридических наук
(доктора философии) по специальности 12.00.11 – Международное право
(Юридические науки). – Национальный университет «Одесская юридическая
академия». – Одесса, 2020.
Диссертация посвящена комплексному исследованию генезиса,
доктринальных основ, юридической природы и особых правовых
характеристик образовательной политики ЕС. В работе освещена эволюция
правового регулирования сферы образования с выделением основных
этапов ее становления, определены границы ее правового регулирования и
современные тенденции развития сферы образования в пределах ЕС.
Прослежено динамичное развитие образовательной политики ЕС, которая
не будучи основой для формирования Союза, на данный момент становится
ядром для экономической стабильности стран ЕС. Несмотря на важность
образовательной политики для будущего развития Союза, в учредительных
актах ЕС прослеживается отказ от унификации образовательных политик
государств-членов – по законодательству ЕС организация и содержание
образования является их собственной прерогативой. С учетом этого автором
рассмотрены вопросы состава и полномочий институтов, выполняющих
функции по формированию и реализации образовательной политики ЕС,
определены источники ее правового регулирования и установлены методы
правового воздействия ЕС на образовательные политики государств-членов.
Охарактеризованы особенности реализации и правовое регулирование
внешней компетенции ЕС в сфере образования, которая прежде всего
заключается в международно-правовом сотрудничестве касательно решения
общих образовательных проблем и включает кооперацию с международными
организациями (как универсального так и регионального уровня) и
государствами. Наиболее развитым при этом является сотрудничество со
странами Европы, в том числе с Украиной, что способствует формированию
Европейского пространства образования, составной частью которого будут
все ранее начатые интеграционные процессы.
The thesis for obtaining the degree of Candidate of Legal Sciences (Doctor of
Philosophy) in specialty 12.00.11 «International Law» (Law). – National University
«Odessa Law Academy» of the Ministry of Education and Science of Ukraine. –
Odessa, 2020.
The thesis presents a research of genesis, doctrinal foundations, legal nature and
specific legal characteristics of EU education policy. This scientific work highlights
the evolution of legal regulation of education with pointing out the main stages of
its formation, identifies the boundaries of its legal regulation and current trends in
the development of education within the EU.
The dynamic development of EU policy on education, which started its own
formation from the creation of the first Communities, continues to develop in
response to changes in society and, without being the basis for the formation of the
Union, now becomes the core for economic stability are as well studied within this
thesis. Despite the importance of educational policy for the future development of
the Union, the EU’s founding treaties continue to maintain the refusal position of
unifying the educational policies of member states – under EU law, the organization
and content of education is their own prerogative. Accordingly to this the author
considers the structure and legal powers of the institutions which are carrying the
functions of formation and exercising the EU educational policy, identifies the
sources of legal regulation of educational policy of the EU and the main methods of
EU legal influence on the educational policies of the member states.
The peculiarities of implementation and legal regulation of the EU’s external
competence in the field of education are also studied. It is stated that this competence
includes an international legal cooperation in solving common educational problems,
and collaboration with international organizations, both global and regional, and
states. At the same time, cooperation with European countries is the most developed,
including Ukraine, which contributes to the formation of the European Education
Area, which will include all previously initiated integration processes.