Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за
спеціальністю 12.00.11 – міжнародне право. – Національний університет
«Одеська юридична академія», Одеса, 2020.
Дисертацію присвячено системному та комплексному аналізу концептуальних засад
міжнародних правових стандартів у сфері вищої освіти. Робота містить авторське
вирішення важливої наукової проблеми змісту міжнародних правових стандартів, що сформувалися та
розвиваються у сфері реалізації права на вищу освіту та взаємодії щодо вищої освіти на
міжнародному рівні.
У дисертації визначено специфіку відображення категорії освіти, зокрема вищої, у
міжнародному праві зі стародавніх часів до сучасності, узагальнено наявні міжнародні угоди та
інші джерела міжнародного права в цій сфері. Визначено особливості вищої освіти в сучасному
універсальному міжнародному правопорядку, відображення аспектів вищої освіти в
універсальних джерелах прав людини та розвиток відповідних наднаціональних
стандартів співпраці у сфері вищої освіти.
Виявлено специфіку питань вищої освіти в практиці Європейського суду з прав людини, у діяльності
Організації безпеки та співробітництва в Європі та в праві Європейського Союзу. Окреслено
значення міждержавних двосторонніх договорів та програмних міжнародних актів
України для питань вищої освіти, встановлено роль міжнародних угод вищих навчальних закладів як
форми реалізації відповідних наднаціональних стандартів. Окреслено шляхи імплементації
міжнародних стандартів вищої освіти в законодавство України, перспективи розвитку правового
забезпечення вищої освіти в Україні з їх урахуванням.
Диссертация на соискание ученой степени доктора юридических наук по специальности 12.00.11 –международное право. – Национальный университет «Одесская юридическая академия», Одесса, 2020.
Диссертация посвящена системному, комплексному анализу концептуальных основ
международных правовых стандартов в сфере высшего образования. Работа содержит авторские
решения важной научной проблемы содержания международных правовых
стандартов, сформировавшихся и развивающихся в сфере реализации права на высшее образование
и взаимодействия касательно высшего образования на международном уровне.
В диссертации охарактеризована специфика отображения категории образования, в частности
высшего, в международном праве с древнейших времен до современности; обобщены
существующие международные соглашения, иные источники международного права в данной
сфере. Определены особенности высшего образования в современном
универсальном международном правопорядке, отображения аспектов высшего образования
в универсальных источниках прав человека, развития соответствующих наднациональных
стандартов сотрудничества в сфере высшего образования.
Обозначена специфика вопросов высшего образования в практике Европейского суда по
правам человека, в деятельности Организации безопасности и сотрудничества в Европе и
в праве Европейского Союза. Очерчено значение межгосударственных двусторонних
договоров и программных международных актов Украины по вопросам высшего
образования, установлена роль международных соглашений высших учебных заведений как формы
реализации соответствующих наднациональных стандартов. Очерчены пути имплементации международных стандартов высшего образования в
законодательство Украины, перспективы развития правового обеспечения высшего образования в
Украине в их рамках.
Dissertation for obtaining the degree of Doctor of Law in specialty 12.00.11 –
International Law.– National University «Odessa Law Academy», Odessa, 2020.
The dissertation is devoted to the systematic and complex analysis of the conceptual
bases of international legal standards in the field of higher education. The work contains the
author’s solution of the important scientific problem of the content of international legal
standards, that have been formed and are developing in the field of realization of the right to
higher education and of cooperation in the field of higher education on the international level.
The dissertation defines the specifics of reflecting the category of the education, in
particular of the higher education, in the international law from ancient times to
the present, author summarizes the existing international agreements and other sources
of international law in this area. The peculiarities of higher education in the modern universal
international legal order, the reflection of aspects of higher education in universal
sources of human rights and the development of relevant supranational standards of
cooperation in the field of higher education are identified.
The specifics of higher education issues are revealed in the practice of the European
Court of Human Rights, in the activities of the Organization for Security and Cooperation in
Europe and in the European Union Law. The importance of interstate bilateral agreements
and program international acts of Ukraine for higher education issues is outlined, the
role of international agreements of higher education institutions as a form of
implementation of relevant supranational standards is established. The ways of implementation of
international standards of higher education in the Ukrainian legislation, the prospects of
development of the legal provision of higher education in Ukraine, taking into account the
international standards, are outlined.
The dissertation proves that the key factor in the international legal regulation of higher
education was the consistent enshrinement of the right to education in the Universal Declaration
of Human Rights and in the International Covenant on Economic, Social and Cultural
Rights of 1966. Author points that anti- discrimination norms became important
for such regulation in the field of Educational, Scientific and Cultural Materials, 1950. Author proved that later the organization of
cooperation between the states in the field of higher education became a priority issue
of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, which initiated the
preparation and signing of multilateral agreements on mutual recognition of documents
and experiences gained in the framework of higher education.
The peculiarities of the relevant regional and global conventions, which define higher
education as a public good and public responsibility, recognize the state’s supremacy in
higher education, but at the same time guarantee private higher education and academic
autonomy, point out the importance of educational mobility at all levels. It is proved that
the mechanisms of recognition of higher education qualifications in these conventions are
based on reciprocity and non- discrimination, at the same time they presuppose the variability
of national higher education systems and at the same time the need for their
standardization, transparency and unification.
In the dissertation international legal standards in the field of higher education are defined as a
system of international legal principles and norms that determines the mechanisms for ensuring
and protecting the right to higher education, that contains requirements for building
national higher education systems and higher education institutions, that establishes
forms of international organizations’ and states’ cooperation on educational issues,
that provides the opportunity for international cooperation of higher education
institutions.
Universal and regional intergovernmental agreements on education, human rights and
anti-discrimination, practice of their application by the international judicial and
administrative bodies, as well as relevant acts of international organizations and
their authorized bodies are the sources of international legal standards in the field
of higher education. Such standards are implemented in bilateral intergovernmental and
interdepartmental agreements on higher education and in relevant international policy instruments.
Interuniversity agreements become the specific form of practical implementation of international
standards of higher education.