У статті досліджено основні ідеологічні особливості практичної репрезентації проблеми релігійного вибору України у системі середньої освіти. Виявлено фактори, які впливають на інтерпретацію релігійного вибору України, модифікацію хронології вибору в залежності від особистісних переконань і мотивації вчителя, зумовлюють індоктринацію при викладанні релігійного вибору у посткомуністичній системі середньої освіти. Визначено, що середня освіта потребує подолання індоктринації, яка проявляється в упередженості щодо хронології подій, характеристик основних акторів, причин та наслідків процесу релігійного вибору. Адже, у ході взаємодії «текст підручника ― учитель ― учень» з питань релігії рельєфно проявляється феномен індоктринації змісту освіти, актуалізуються проблеми колективної пам’яті, ідентичності та режимів істини. Стаття базується на матеріалах емпіричного соціологічного дослідження методом експертного інтерв’ю, проведеного авторами у період з березня по квітень 2019 року. Було опитано 12 вчителів предмету «Історія України» загальноосвітніх навчальних закладів м. Одеси.
В статье исследованы основные идеологические особенности практической репрезентации проблемы религиозного выбора Украины в системе среднего образования. Выявлены факторы, влияющие на интерпретацию религиозного выбора Украины, модификацию хронологии выбора в зависимости от личностных убеждений и мотивации учителя, обусловливают индоктринацию при преподавании религиозного выбора в посткоммунистической системе среднего образования. Определено, что среднее образование требует преодоления индоктринации, которая проявляется в предвзятости по хронологии событий, характеристик основных актеров, причин и последствий процесса религиозного выбора. Ведь, в ходе взаимодействия «текст учебника - учитель - ученик» по вопросам религии рельефно проявляется феномен индоктринации содержания образования, актуализируются проблемы коллективной памяти, идентичности и режимов истины. Статья базируется на материалах эмпирического социологического исследования методом экспертного интервью, проведенного авторами в период с марта по апрель 2019 года. Было опрошено 12 учителей предмета «История Украины» общеобразовательных учебных заведений г. Одессы.
This article focuses on the main ideological peculiarities of practical
representation of the problem of religious choice of Ukraine in the system of secondary
education. The factors that influence the interpretation of the religious choice of
Ukraine, the modification of the chronology of choice, depending on personal beliefs
and motivation of a teacher, and determine the indoctrination in religious choice
teaching in the post-communist system of secondary education have been revealed. It
has been determined that the secondary education needs to overcome indoctrination,
which manifests itself in bias against the chronology of events, main actors, causes and
consequences of the process of religious choice. The phenomenon of indoctrination of
the content of education becomes obvious during the three-way interaction on religion
(textbook – teacher – student). The problems of collective memory, identity and modes
of truth are actualized. The article is based on the materials of an empirical sociological
study. The method of an expert interview conducted from March to April 2019 is
applied. Twelve teachers of the subject ’The History of Ukraine’ from Odesa secondary
schools have been interviewed.