У статті проаналізовано військове законодавство України на предмет повноти імплементації норм міжнародного гуманітарного права, та досліджені організаційні-правові механізми ефективної реалізації положень міжнародного гуманітарного права до військової сфері. Досліджено зобов’язання держави щодо дотримання положень міжнародного гуманітарного права особовим складом збройних сил. Зроблено висновок, що необхідною передумовою ефективної імплементації норм міжнародного гуманітарного права у збройних силах є створення відповідного організаційно-правового механізму, який би включав: 1) безпосередню імплементацію норм міжнародного гуманітарного права у військове законодавство; 2) тлумачення та роз’яснення норм міжнародного гуманітарного права; 3) розповсюдження знань про міжнародне гуманітарне право у збройних силах; 4) забезпечення неухильного виконання приписів міжнародного гуманітарного права у збройних силах; 5) контроль за виконанням саме в системі збройних сил. Проаналізовано загальне та спеціальне законодавство України щодо дотримання положень міжнародного гуманітарного права у період Антитерористичної операції / операції Об’єднаних сил Збройними силами України. Зроблено висновок про відповідність національного законодавства міжнародним зобов’язанням з цих питань. Обґрунтовано, що норми міжнародного гуманітарного права на достатньому рівні інкорпоровано у військове законодавство України, а саме у бойові статути та Інструкції про порядок виконання норм міжнародного гуманітарного права у Збройних Силах України. Проаналізовано положення Інструкції зточки зору відповідності Женевським конвенціям від 12 серпня 1949 р. та Додатковим протоколам від 8 червня 1977 р. Обґрунтована необхідність створення окремого департаменту ззастосування міжнародного гуманітарного права у Збройних силах України та поліпшення розповсюдження знань та навичок щодо застосування міжнародного гуманітарного права особовим складом Збройних сил України.
В статье проанализировано военное законодательство Украины на предмет полноты имплементации международного гуманитарного права, и исследованы организационно-правовые механизмы эффективной реализации положений международного гуманитарного права в военной сфере. Исследованы обязательства государства по соблюдению норм международного гуманитарного права личным составом вооруженных сил. Сделан вывод, что необходимым условием эффективной имплементации международного гуманитарного права в вооруженных силах является создание соответствующего организационно-правового механизма, который бы включал: 1) непосредственную имплементацию норм международного гуманитарного права в военное законодательство; 2) толкование и разъяснение норм международного гуманитарного права; 3) распространение знаний о международном гуманитарном праве в вооруженных силах; 4) обеспечение неуклонного выполнения предписаний международного гуманитарного права в вооруженных силах; 5) контроль за выполнением именно в системе вооруженных сил. Проанализированы общее и специальное законодательство Украины относительно соблюдения положений международного гуманитарного права в период Антитеррористической операции / операции Объединенных сил Вооруженными силами Украины. Сделан вывод о соответствии национального законодательства международным обязательствам по этим вопросам. Обосновано, что нормы международного гуманитарного права в достаточной степени инкорпорированы в военное законодательство Украины, а именно в боевые уставы и Инструкции о порядке выполнения норм международного гуманитарного права в Вооруженных Силах Украины. Проанализированы положения Инструкции с точки зрения соответствия Женевским конвенциям от 12 августа 1949 г. и Дополнительным протоколам от 8 июня 1977 г. Обоснована необходимость создания отдельного департамента по применению норм международного гуманитарного права в Вооруженных силах Украины и улучшения распространения знаний и навыков по применению положений международного гуманитарного права личным составом Вооруженных сил Украины.
The article analyzes the military legislation of Ukraine on the completeness of implementation of international humanitarian law, and investigates the organizational and legal mechanisms of effective implementation of the provisions of international humanitarian law in the military sphere.The obligations of the state to comply international humanitarian law by the personnel of the armed forces are studied. It is concluded that a necessary prerequisite for the effective implementation of international humanitarian law in the armed forces is the creation of an appropriate organizational and legal mechanism, which would include: 1) the direct implementation of international humanitarian law in military law; 2) interpretation and explanation of the norms of international humanitarian law; 3) dissemination of knowledge about international humanitarian law in the armed forces; 4) ensuring the consistent implementation of the international humanitarian law prescriptions in the armed forces; 5) control over implementation in the system of the armed forces.The general and special legislation of Ukraine on the observance of the provisions of international humanitarian law during the Anti-Terrorism / Combined Forces operation of the Armed Forces of Ukraine is analysed. It is concluded that the legislation complies with international obligations on these issues.
It is substantiated that international humanitarian law is sufficiently incorporated into the military legislation of Ukraine, namely in the martial statutes and the Instruction on the procedure for the implementation of international humanitarian law in the Armed Forces of Ukraine. The provisions of the Instruction are analysed in terms of compliance with the Geneva Conventions of12 August 1949 and the Additional Protocols of 8 June 1977.The necessity to create a separate department for the application of international humanitarian law in the Armed Forces of Ukraine and to improve the dissemination of knowledge and skills regarding the application of international humanitarian law by personnel of the Armed Forces of Ukraine is substantiated.