Дисертація є науковим дослідженням державно-службових відносин,
їх сутнісно-понятійних ознак і галузево-правової ідентифікації, в якому
охарактеризовано види державно-службових відносин, суб’єктний склад
державно-службових відносин, передумови, підстави їх виникнення та
спеціальні підстави і надано пропозиції щодо удосконалення чинного
законодавства у цій сфері.
Визначено поняття та виокремлено ознаки державно-службових-
відносин (загальні ознаки, яких опосередковано сутністю адміністративних
правовідносин; видові ознаки, яких опосередковано специфікою
службових відносин; спеціальні ознаки, яких опосередковано специфікою
функціонування державної служби в Україні). Визначено особливості
правового статусу державного службовця як суб’єкта державно-службових
відносин, яких опосередковано наявністю у державного службовця:
а) статусу суб’єкта службового права; б) спеціальної правосуб’єктності;
в) приватного інтересу під час виконання службових обов’язків;
г) сукупності спеціальних прав та обов’язків.
Проаналізовано законодавство щодо державно-службових відносин
шляхом його структурування з: а) загальними нормами державно-
службового права, що застосовуються до будь-яких відносин, яким
притаманно ознаки державно-службових та б) спеціальних норм державно-
службового права, в яких відображено якісно-змістовну специфіку
елементів конкретних державно-службових відносин.
Охарактеризовано суб’єктів управління державною службою, які є
суб’єктами державно-службових відносин (Кабінет Міністрів України,
Національне агентство України з питань державної служби, Комісія з
питань вищого корпусу державної служби, керівник державної служби
в державному органі, служба управління персоналом). Встановлено
передумови виникнення державно-службових відносин, що пов’язані
з проходженням державної служби, якими є факти, що підтверджують
дотримання умов та вимог щодо вступу особи на державну службу.
Виявлено специфіку підстав виникнення державно-службових відносин.
Встановлено, що державно-службові відносини, які складаються під
час проходження державної служби, та які виникли внаслідок укладення
контракту про проходження державної служби, можуть бути припиненими
в результаті наявності: 1) основних підстав, яких визначено у ст. 83 Закону
України «Про державну службу»; 2) додаткових підстав припинення
дії контрактів щодо проходження державної служби, яких визначено
контрактом про проходження державної служби.
Проаналізовано міжнародні стандарти, що стосуються державно-
службових відносин, та судову практику розгляду справ, яких пов’язано
з припиненням державно-службових відносин та визначено можливості
запровадження ряду положень, які сприятимуть формуванню належної
правозастовної практики щодо проходження державної служби.
Запропоновано: зміни і доповнення до чинного законодавства України з
питань державної служби.
The dissertation is a scientific research of public service legal relations,
their essence-conceptual features and branch-legal identification, which
describes the types of public service legal relations, the subjective composition
of public service legal relations, prerequisites, grounds for their occurrence and
special grounds and provides proposals for improvement of current legislation
in this area.
The concept and features of public service legal relations are identified
(general features, which are mediated by the essence of administrative legal
relations; specific features, which are mediated by the specifics of service
relations; special features, which are mediated by the specifics of public service
in Ukraine). The peculiarities of the legal status of a public servant as a subject
of public service legal relations are determined, which are mediated by the
presence of a public servant: a) the status of a subject of service law; b) special
legal personality; c) private interest in the performance of official duties; d) a
set of special rights and responsibilities.
The legislation on public service legal relations is analyzed by structuring
it with: a) general norms of public service law applicable to any relations, which
are characterized by features of public service and b) special norms of public
service law, which reflect the quality of substantive specifics of the elements of
specific public service legal relations.
The subjects of public service management, which are subjects of c public
service legal relations (Cabinet of Ministers of Ukraine, National Agency
of Ukraine for Public Service, Commission on Senior Public Service, Head
of Public Service in Public Service, Personnel Management Service) are
described. The preconditions for the emergence of public service legal relations
related to the public service, which are the facts that confirm compliance with
the conditions and requirements for entry into the public service. The specifics
of the reasons for the emergence of public service legal relations are revealed.
It is established that public service legal relations, which are formed
during the public service, and which arose as a result of concluding a contract
for public service, may be terminated as a result of: 1) the main grounds defined
in Art. 83 of the Law of Ukraine «On Public Service»; 2) additional grounds for
termination of contracts for public service, which are defined by the contract
for public service.
The international standards related to public service legal relations and the
case law of causes related to the termination of public service legal relations are
analyzed and the possibilities of introducing a number of provisions that will
promote the formation of good law enforcement practice in relation to public
service are identified. Proposed: changes and additions to the current legislation
of Ukraine on public service.