У статті розглянуто поняття ефективності регіональної політики на прикладі соціальної сфери, розкрито принципи оцінювання публічної політики на основі сучасного аналітичного методу аналізу. Питання ефективності у виробленні публічної політики органами влади набуває все більш важливого значення в умовах перманентних змін і процесу реформування адміністративно-територіального устрою. На територіальні громади покладено функцію вироблення та втілення політики у різних сферах, тому постає проблема ефективного використання бюджету громад. Органи публічної влади повинні шукати можливості для підвищення своєї ефективності. Реалізація соціальної політики держави на регіональному рівні повинна передбачати не лише ефективне використання ресурсів, а й забезпечувати належний розподіл отриманих результатів. У статті актуалізується проблема у виробленні належної методології щодо оцінювання ефективності регіональної соціальної політики в Україні. Розкрито методологію кількісного визначення ефективності регіональної політики в соціальній сфері на основі аналітичного методу DEA (Data Envelopment Analysis). DEA є важливим інструментом у процесі прийняття рішень як органами державної влади, так і органами місцевого самоврядування, раціоналізації та оптимізації процесу публічної політики. У статті ми намагалися показати, як метод DEA може працювати на реальних даних. Оцінка ефективності політики розглядається в якості як вхідної (input) інформації, так і вихідної (output). Ми можемо говорити про вхідну ефективність (efficiency) у тому випадку, коли регіон (або територіальна громада) міг би скоротити витрати без зміни соціального результату. Вихідна ефективність (effectiveness) демонструє, якою мірою регіон міг би збільшити соціальний результат без збільшення витрат. Тобто в основу моделі DEA закладений підхід оптимальності за Парето, який передбачає, що збільшення будь-якого показника не можливе без зменшення іншого показника. Формування та реалізація інституційних реформ передбачають перевлаштування системи таким чином, щоб збільшити ефект від одиниці вкладених ресурсів.
В статье рассмотрено понятие эффективности региональной политики на примере социальной сферы, раскрыты принципы оценки публичной политики на основе современного аналитического метода анализа. Вопрос эффективности в выработке публичной политики органами власти приобретает все более важное значение в условиях перманентных изменений и процесса реформирования административно-территориального устройства. На территориальные общины возложена функция выработки и реализации политики в разных сферах, поэтому возникает проблема эффективного использования бюджета общин. Органы публичной власти должны искать возможности для повышения своей эффективности. Реализация социальной политики государства на региональном уровне должна предусматривать не только эффективное использование ресурсов, но и обеспечивать надлежащее распределение полученных результатов. В статье актуализируется проблема в выработке надлежащей методологии при оценивании эффективности региональной социальной политики в Украине. Раскрыто методологию количественного определения эффективности региональной политики в социальной сфере на основе аналитического метода DEA (Data Envelopment Analysis). DEA является важным инструментом в процессе принятия решений как органами государственной власти, так и органами местного самоуправления, рационализации и оптимизации процесса публичной политики. В статье мы пытались показать, как метод DEA может работать на реальных данных. Оценка эффективности политики рассматривается в качестве как входной (input) информации, так и исходящей (output). Мы можем говорить о входной эффективности (efficiency) в том случае, когда регион (или территориальная община) мог бы сократить расходы без изменения социального результата. Выходная эффективность (effectiveness) демонстрирует, в какой степени регион мог бы увеличить социальный результат без увеличения затрат. То есть в основу модели DEA заложен подход оптимальности по Парето, который предусматривает, что увеличение любого показателя невозможно без уменьшения другого показателя. Формирование и реализация институциональных реформ предусматривают переустройство системы таким образом, чтобы увеличить эффект от единицы вложенных ресурсов.
The article discusses the concept of effective regional policy for example social and discovered the principles of public policy evaluation based on modern analytical method of analysis. The issue of efficiency in the development of public policy by the authorities is successfully becoming increasingly important in the context of permanent change and the process of reforming the administrative and territorial structure. In municipalities responsible function elaboration and implementation of policies in different sectors, and therefore there is a problem of effective use of the budget communities. Public authorities must look for opportunities to increase their efficiency. Therefore, the implementation of social policy of the state at the regional level should provide not only the efficient use of resources, but also ensure the proper distribution of the results. The article highlights the problem of developing an appropriate methodology for evaluating the effectiveness of regional social policy in Ukraine. The methodology of quantitative determination of the effectiveness of regional policy in the social sphere on the basis of the analytical method DEA (Data Envelopment Analysis) is revealed. The DEA is an important tool in the decision-making process of both public authorities and local governments, streamlining and optimizing the public policy process. In this article, we tried to show how the DEA method can work on real data. Evaluation of policy effectiveness is considered as both input and output information. We can talk about input efficiency in the case when the region (or local community) could reduce costs without changing the social outcome. Effectiveness shows the extent to which a region could increase its social outcome without increasing costs. That is, the DEA model is based on the Pareto optimality approach, which assumes that an increase in any indicator is impossible without a decrease in another indicator. The formation and implementation of institutional reforms involves the restructuring of the system in such a way as to increase the effect of a unit of invested resources.