Правове регулювання відповідальності перевізника у сфері перевезень повітряним транспортом за законодавством України

Завантаження...
Ескіз

Дата

2021

Автори

Приленський, Ігор Генріхович
Приленський, І. Г.
Prylenskyi, Ihor H.

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Одеса : Гельветика

Анотація

У статті розглядаються особливості правового регулювання відповідальності перевізника у сфері перевезень повітряним транспортом за законодавством України, де встановлено, що перевезення пасажирів є специфічною сферою цивільно-правового регулювання. Повітряні перевезення здійснюються на підставі договору, загальні положення про який містяться в нормах глави 64 ЦК України. Акцентовано увагу на тому, що, відповідно до договору повітряного перевезення, усі учасники мають дотримуватися загальних правил, про які не повинні забувати ні перевізник, ні його клієнти. При цьому визначення повітряного перевізника закріплено в ПК України, Правилах повітряних перевезень пасажирів і багажу. Визначено, що повітряним перевізником визнається будь-яка юридична чи фізична особа, яка виконує повітряні перевезення, має права експлуатанта авіаційної техніки. Установлено, що належне виконання сторонами обов’язків, які випливають із договору повітряного перевезення або з норм транспортного законодавства, призводить до припинення зобов’язання з перевезення вантажу та досягнення учасниками цілей договору. Цивільно-правова відповідальність застосовується за порушення зобов’язань сторонами договору повітряного перевезення. Підстави й випадки застосування цивільно-правової відповідальності за порушення транспортних зобов’язань регламентується ЦК України, Законом України «Про транспорт» та іншими законами, транспортними кодексами і статутами, а також відомчими актами Міністерства інфраструктури України. Щодо меж відповідальності перевізника, то вони поширюються як на затримку вантажу, багажу, пасажира, так і на заподіяння шкоди вантажу, багажу, пасажиру. Також існують випадки, при настанні яких перевізник повністю або частково звільняється від відповідальності. Такі випадки звільнення від відповідальності перевізника мали б бути передбачені на рівні ЦК України або ПК України. Проведена систематизація джерел регулювання повітряних перевезень, що дає змогу простежити тенденції зближення національного й міжнародного законодавства у сфері повітряних перевезень. Тому приділено увагу уніфікації норм національного законодавства й міжнародних конвенцій та інших угод, які регулюють повітряні перевезення. Наголошується, що, незважаючи на досить «прогресивні» норми українського законодавства, яке втілює міжнародні стандарти надання послуг з перевезення, можливість притягнення українського перевізника до відповідальності є вкрай низькою. Причин для цього достатньо. Насамперед це необізнаність пасажирів про свої права та неможливість отримати правдиву й чітку інформацію від перевізника, зокрема про дійсні причини затримки чи скасування рейсу. Зазначено, що на сучасному етапі правове регулювання відповідальності за шкоду, заподіяну під час повітряного перевезення, потребує вдосконалення, більш детальної регламентації. Національне законодавство має гармонійно поєднуватися з міжнародним і відображати сучасні тенденції та сприяти прогресивному розвитку цивільної авіації.
The article considers the peculiarities of the legal regulation of the carrier's liability in the field of air transportation under the legislation of Ukraine, where it is established that the carriage of passengers is a specific area of civil-legal regulation. Air transportation is carried out based on an agreement, the general provisions of which are contained in the rules of Chapter 64 of the Civil Code of Ukraine. The article emphasizes that, according to the contract of air transportation, all participants must comply with the general rules, which should not be forgotten by either the carrier or their customers. Thus, the definition of the air carrier is fixed in the Tax Code of Ukraine, Rules of air transportations of passengers and luggage. It is determined that an air carrier is any legal or natural person, which performs air transportation, has the rights of an aircraft operator. It is established, that the proper performance by the parties of the obligations (arising from the contract of carriage by air or the norms of transport legislation) leads to the termination of the obligation to transport the goods and the achievement by the parties of the objectives of the contract. Civil liability is applied for breach of obligations by the parties to the contract of carriage by air. The grounds and cases of application of civil liability for violation of transport obligations are regulated by the Civil Code of Ukraine, the Law of Ukraine “On Transport” and other laws, transport codes, and statutes, as well as departmental acts of the Ministry of Infrastructure of Ukraine. As for the limits of the carrier's liability, they apply to the delay of cargo, luggage, passenger, and damage to cargo, luggage, passenger. There are also cases in which the carrier is fully or partially released from liability. Such cases of exemption from liability of the carrier should be provided at the level of the Civil Code of Ukraine or the level of the Air Code of Ukraine. The systematization of sources of air transportation regulation has been carried out, which allows us to trace the tendencies of approximation of national and international legislation in the field of air transportation. Therefore, attention is paid to the unification of national legislation and international conventions, and other agreements governing air transport. The article emphasizes that despite the rather “progressive” norms of Ukrainian legislation, which embodies international standards for the provision of transportation services, the possibility of bringing a Ukrainian carrier to justice is extremely low. There are enough reasons for this. First of all, it is the ignorance of passengers about their rights and the inability to obtain true and clear information from the carrier, in particular, about the real reasons for the delay or cancellation of the flight. It is noted that, at this stage, the legal regulation of liability for damage caused during air transportation needs to be improved, more detailed regulation. National legislation should be harmoniously combined with international and reflect current trends and promote the progressive development of civil aviation.

Бібліографічний опис

Приленський І. Г. Правове регулювання відповідальності перевізника у сфері перевезень повітряним транспортом за законодавством України / І. Г. Приленський // Часопис цивілістики : наук.-практ. журн. / Є. О. Харитонов (голов. ред.), О. І. Харитонова (заст. голов. ред.), К. Г. Некіт (відп. секр.), редкол.: С. В. Ківалов, В. В. Завальнюк [та ін.]. - Одеса : Гельветика, 2021. – Вип. 42. – С. 18-23.

Ключові слова

цивільне право, цивільні правовідносини, цивільно-правова відповідальність, договір, цивільно-правовий договір, перевезення, повітряний транспорт, перевізник, Research Subject Categories::LAW/JURISPRUDENCE, civil law, civil legal relations, civil liability, contract, civil contract, transportation, air transport, carrier

Цитування

Приленський І. Г. Правове регулювання відповідальності перевізника у сфері перевезень повітряним транспортом за законодавством України / І. Г. Приленський // Часопис цивілістики : наук.-практ. журн. / Є. О. Харитонов (голов. ред.), О. І. Харитонова (заст. голов. ред.), К. Г. Некіт (відп. секр.), редкол.: С. В. Ківалов, В. В. Завальнюк [та ін.]. - Одеса : Гельветика, 2021. – Вип. 42. – С. 18-23.