Однією з основних форм здійснення державної влади завжди був і залишається державний контроль. Завдяки такому виду контролю забезпечується ефективне функціонування підконтрольних суб’єктів, дотримання Конституції України 1996 року, законів
і підзаконних актів тощо. Публічне адміністрування, безперечно, не може існувати без
державного контролю.
Метою статті є визначення адміністративно-правових проблем державного контролю
(на матеріалах державного контролю за органами місцевого самоврядування в Україні
й у Сполученому Королівстві Великобританії та Північної Ірландії).
Зазначено, що одним із факторів, які визначають ступінь самостійності органів місцево-
го самоврядування та їх посадових осіб, є вироблена державою політика щодо здійснення
контролю за їх діяльністю. Але в Україні їй бракує чіткості й послідовності.
Підкреслено, що в цілому в українському законодавстві інститут державного контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування врегульовано недостатньо повно.
Крім того, норми інституту не систематизовані, часто суперечать одна одній, через не-
чіткі формулювання ускладнюється розуміння змісту норм суб’єктами муніципального
права й виникають питання про відповідність їх Конституції України. У такому випадку
до вирішення конфлікту норм часто залучаються судові органи в цілому й Конституцій-
ний Суд України зокрема.
Наголошується, що класифікація державного контролю за діяльністю органів місцевого
самоврядування залежно від приналежності органів, які здійснюють контроль, до певної
гілки державної влади, дискусійна.
Резюмовано, що судовий контроль за діяльністю органів місцевого самоврядування
в Україні натепер є менш ефективним видом державного контролю. У Сполученому Королівстві судовий контроль, як і парламентський, набагато ефективніший за контроль адміністративний: визнані джерелами муніципального права судові прецеденти й традиційно сильна судова влада зумовлюють його жорсткість. Підвищення ефективності судового
контролю за діяльністю органів місцевого самоврядування в Україні можливо одночасно
з підвищенням правової культури громадян і створенням механізмів ефективної реалізації
судових рішень.
One of the main forms of exercising state power has always been and remains state control.
This type of control ensures the effective functioning of controlled entities, compliance with the
Constitution of Ukraine of 1996, laws and bylaws, etc. Public administration, of course, cannot
exist without state control.
The purpose of the article is to determine the administrative and legal problems of state
control (on the materials of state control over local governments in Ukraine and in the United
Kingdom of Great Britain and Northern Ireland).
It is noted that one of the factors determining the degree of independence of local
governments and their officials is the policy developed by the state to control their activities.
But in Ukraine it lacks clarity and consistency.
It is emphasized that in general in the Ukrainian legislation the institute of state control
over the activity of local self-government bodies is not fully regulated. In addition, the norms
of the institute are not systematized, often contradict each other, due to vague wording it is
difficult to understand the content of the norms by the subjects of municipal law and there are
questions about their compliance with the Constitution of Ukraine. In this case, the judicial authorities in general and the Constitutional Court of Ukraine in particular are often involved
in resolving conflicts of norms.
It is emphasized that the classification of state control over the activities of local selfgovernment
bodies depending on the affiliation of bodies exercising control over a certain
branch of state power is debatable.
It is summarized that judicial control over the activities of local governments in Ukraine
is currently a less effective type of state control. In the United Kingdom, judicial control, like
parliamentary control, is much more effective than administrative control: judicial precedents
recognized by sources of municipal law and a traditionally strong judiciary determine its
rigidity. Improving the effectiveness of judicial control over the activities of local governments
in Ukraine is possible simultaneously with improving the legal culture of citizens and creating
mechanisms for effective implementation of court decisions.