У статті розглянуто поняття «політичний акціонізм» як засіб і форму
художнього вираження протесту та звернення суспільної уваги на значні проблеми
політичної, соціальної сфери людського існування. Зокрема, у статті приділено увагу
становлення акціонізму як сучасному напрямку в мистецтві, що має на меті в художньо-образній акції виразити протест не стільки проти певного політичного явища, норми або процесу, а в першу чергу критикує суспільство що змирилося з несправедливим, на думку акціоніста, станом речей.
Метою статті є в дослідження сутності політичного акціонізму та таких його форм як перформанс та гепенінг, їх вираження у політичному житті України. Визначено сутність перформансу, гепенінгу та їх форми вираження. Проаналізована специфіка зазначених форм
акціонізму. Перформанс це організована митцем акція, направлена на включення до дії
глядача. Гепенінг, на відміну від перформанса не має чітко організованої митцем структури
і передусім розвивається як не контрольована, проте спровокована митцем подія з
залученням випадкового глядача. Показана принципово подієва природа гепенінгу.
Гепенінг не можна покращити, або переграти, адже у такому випадку він перетворюється на
театральну виставу, тобто мистецтво і перестає бути реальним дійством, набуваючи
штучності. Гепенінг не може повторюватись, дія є одноразовим актом, відтворення якої
черговий раз перетворює її на відрепетирувану виставу. Показана суттєва відмінність акціонізму як форми сучасної мистецької практики від практики класичного мистецтва. Мистецтво
класичне є вираженням ідеї, духу в матерії тобто витвір мистецтва є формою що має символічне значення. У акціонізмі ж такою формою є митець, увага переноситься передусім на нього він і є символом, що виражає ідею або заклик до дії, до роздумів над важливим
и питаннями соціально-політичної сфери буття.
У праці розкриваються основні причини виникнення акціонізму та його ґенеза,
визначено основні ознаки гепенінгу та перформансу. Також розглянуто основні політичні
перформанси, що відбувалися в Україні. Визначено їх особливість та специфіку
використання національної символіки в масових вітчизняних перформансах.
The article deals with the notion of "political action" as a means and form of
artistic expression of protest and drawing public attention to the significant problems of the
political, social sphere of human existence. In particular, the article focuses on
the emergence of actionism as a contemporary trend in art, which aims to protest not so much against a particular political phenomenon, norm or process in an artistic action, but primarily criticizes a society that
has resigned itself to injustice, according to the shareholder by the state of things.
The purpose of the article is to study the essence of political action and its forms such as
performance and gapping, their expression in the political life of Ukraine. The essence of
performance, gapping and their form of expression are determined. The specificity of these forms
of actionism is analyzed. The performance is an action organized by the artist aimed at engaging
the viewer. Gapening, unlike a performance, does not have a clearly organized structure by the
artist and, above all, develops as an unattended, but artist-initiated event involving a casual
spectator. The fundamentally eventful nature of the get-go is shown. Gapening cannot be improved
or overplayed, because in this case it becomes a theatrical performance, that is, art and ceases to be
a real action, becoming artificial. Gapening cannot be repeated, the action is a one-time act, the
reproduction of which once again turns it into a rehearsed performance.
The essential difference between actionism as a form of contemporary artistic practice and
the practice of classical art is shown. Classical art is an expression of an idea; spirit in matter, that
is, a work of art is a form of symbolic meaning. In artism, the same form is the artist, the at
tent ion is first and foremost on him, and he is a symbol that expresses an idea or a call to action, to reflect
on important issues of the social and political sphere of life.
The work reveals the main reasons for the emergence of actionism and its genesis,
identifies the main features of hepening and performance. It also examines the main political
performances that took place in Ukraine. The peculiarity and specificity of the use of national
symbols in mass domestic performances is determined.