Досліджено особливості становлення та проаналізовано основні проблеми
філософії в суспільно-політичній концепції українського мислителя XVIII століття Я. П.
Козельського. Виявлено численні паралелі й дотичні пункти його соціокультурних та
просвітительських ідей до західноєвропейської філософської традиції. Зокрема показано,
що у соціально-політичних поглядах Козельського прослідковуються ідеї, співзвучні
спрямованості і характеру соціальної філософії, пов’язаної з початком становлення західної
цивілізації епохи Просвітництва, переходу від традиційного до громадянського суспільства
Показано, що Я. Козельський здійснив спробу виходу на нову історичну парадигму
філософського розуміння змісту й сенсу людського буття: «Людина – Природа – Суспільство». Зазначено, що у своїх творах український філософ здійснив спробу дати
абрис наближеного до досконалості суспільного устрою, у якому людина черпала б «істинолюдське», спираючись на завдання пошуку «правил благополуччя», «належних засобів для
їх досягнення». У творах Я. Козельського подано цілісний комплекс філософських знань
свого часу – від розуміння філософії, її призначення та місця в культурі до проблем
соціальної філософії. Віддаючи належне представникам західноєвропейської
просвітницької думки, він водночас дорожить своєю самостійністю, незалежністю суджень,
власною позицією.
Обгрунтовано, що у соціально-політичних поглядах Козельського прослідковуються
ідеї, співзвучні спрямованості і характеру соціальної філософії, пов’язаної з початком
становлення західної цивілізації епохи Просвітництва, переходу від традиційного до
громадянського суспільства, що проголошувало віротерпимість, світоглядний плюралізм,
свободу особи, розглядаючи її як вільну автономну істоту, особистість і власника. Робиться
висновок, що найбільш близькою політичною доктриною для Я.П. Козельського є доктрина
лібералізму.
The peculiarities of formation and the basic problems of philosophy in the social
and political conception of the Ukrainian notionalist of the 18th century, J. Kozelsky, are investigated. Numerous parallels and tangible points of his social and cultural and educational ideas to the Western European philosophical tradition have been identified. In particular, it is
shown that Kozelsky's social and political views trace ideas, consonants and character of social
philosophy related to the beginning of the Western civilization of the Enlightenment, the transition
from traditional to civil society.
It is shown that Kozelsky made an attempt to enter a new historical paradigm of
philosophical understanding of the meaning and meaning of human being: "Man-Nature-Society". It is stated that in his works the Ukrainian philosopher made an attempt to outline the perfection of a social system in which a person would draw "true human", based on the task of - being", "appropriate means to achieve them." In Kozelsky's works, a comprehensive set of philosophical knowledge of his time is presented - from understanding of philosophy, its purpose and place in culture to the problems of social philosophy. Paying tribute to
the representatives of Western European educational thought, he at the same time values his
independence, independence of judgments, his own position.
It is substantiated that Kozelsky's social and political views trace ideas, consonants and
character of social philosophy related to the beginning of the formation of the Western civilization
of the Enlightenment, transition from traditional to civil society, proclaiming religious tolerance,
religious tolerance, and tolerance. free autonomous being, personality and owner. It is concluded
that the closest political doctrine to J.P. Kozelsky is the doctrine of liberalism.