Колесник Вікторія Юріївна

Постійний URI для цього зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз відображається 1 - 7 з 7
  • Документ
    Human rights protection in the context of combating terrorism: problems of finding the optimal balance
    (Editorial Primmate S. A. S., 2021) Волощук, Оксана Троянівна; Волощук, О. Т.; Волощук, Оксана Трояновна; Voloshchuk, Oksana T.; Колесник, Вікторія Юріївна; Колесник, В. Ю.; Колесник, Виктория Юрьевна; Kolesnyk, Viktoriia Yu.; Шевчук, Андрій Васильович; Шевчук, А. В.; Шевчук, Андрей Васильевич; Shevchuk, Andrii V.; Ющик, Олена Іванівна; Ющик, О. І.; Ющик, Елена Ивановна; Yushchyk, Olena I.; Крайній, Павло Іванович; Крайній, П. І.; Крайний, Павел Иванович; Krainii, Pavlo I.
    The article examines the essence and nature of terrorism in the light of the problem of observance and protection of human rights, as well as analyzes the problems that arise in the implementation of anti-terrorist activities. Emphasis is placed on the fact that it is difficult to find a balance in the observance of human rights in the implementation of various anti-terrorist measures by law enforcement agencies and the investigation of crimes related to terrorist activities. It is concluded that the fight against terrorism and the protection of human rights are goals that cannot conflict with each other in a democratic society. They complement and mutually reinforce each other, so when taking measures to stop terrorist activities, states are obliged to adhere to key principles and norms of international law, as well as specific commitments made in connection with participation in international human rights agreements.
  • Документ
    Human rights violations and genocide: Lessons of Rwanda
    (Editorial Primmate S. A. S., 2021) Волощук, Оксана Троянівна; Волощук, О. Т.; Волощук, Оксана Трояновна; Voloshchuk, Oksana T.; Колесник, Вікторія Юріївна; Колесник, В. Ю.; Колесник, Виктория Юрьевна; Kolesnyk, Viktoriia Yu.; Гетманцев, Максим Олександрович; Гетманцев, М. О.; Гетманцев, Максим Александрович; Hetmantsev, Maksym O.; Hetmantsev, Maxim
    The purpose of the article is a comprehensive analysis of the Rwandan genocide through the prism of human rights violations. To achieve this goal, such methods as historical-legal, comparative, formal-dogmatic, logical-semantic and analysis were used. The article argues that the acts of genocide clearly provide for the guilty intent and use of a state mechanism that has all the required human and material resources to implement such a plan. This feature is one of the key in terms of revealing the essence of genocide, so it can differentiate these actions from the general murder under criminal law and shows, depending on the object of distribution - life, health of a certain group of people - and motives - national, ethnic , racial or religious intolerance, hostility - its increased social danger. It is concluded that the inclusion of such a feature as one of the basic to the universal definition is urgent. This will allow to more fully implement the principle of inevitability of punishment for all perpetrators, to recognize the state as a subject of responsibility and thus will contribute to a more effective implementation of the preventive function in the international arena. The combined efforts of all nations and peoples are needed to fight, combat and prevent the crime of genocide. The positive results would be achieved only by joint efforts by using a set of various means of combating genocide.
  • Документ
    Prohibition of aggression as a manifestation of anthropocentricism in international law: genesis of the principle and formation of the definition
    («East West» Association for Advanced Studies and Higher Education, 2021) Андрейченко, Світлана Сергіївна; Андрейченко, С. С.; Андрейченко, Светлана Сергеевна; Andreichenko, Svitlana S.; Волощук, Оксана Троянівна; Волощук, О. Т.; Волощук, Оксана Трояновна; Voloshchuk, Oksana T.; Колесник, Вікторія Юріївна; Колесник, В. Ю.; Колесник, Виктория Юрьевна; Kolesnyk, Viktoriia Yu.
    The article considers the issues of formation and approval of the principle of prohibition of aggression in international relations through the prism of the doctrine of anthropocentrism in modern international law. Particular attention is paid to international legal acts prohibiting the use of force in international relations and defining the concept of aggression. It has been revealed that the assertion of the principle of prohibition of aggression allowed international law to move towards anthropocentrism, filled it with new meaning: starting from interstate, aimed at "serving" the right for a war ("jus ad bellum") by limiting the means and methods of warfare, to international right that proclaims and protects the rights of human beings and peoples. The role and significance of the activities of the United Nations and the International Criminal Court in developing a universal definition of aggression are analyzed. It is concluded that today there is an urgent need to adopt a universal definition of the crime of aggression at the international level. Adoption of such a definition will help prevent crimes of aggression and will make it possible to combat modern manifestations of aggression in the international arena more effectively.
  • Документ
    Правові основи освітньої політики ЄС
    (Одеса, 2020-11-23) Колесник, Вікторія Юріївна; Колесник, Виктория Юрьевна; Kolesnyk, Viktoriia Yu.
    Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук (доктора філософії) за спеціальністю 12.00.11 – Міжнародне право (Юридичні науки). – Національний університет «Одеська юридична академія». – Одеса, 2020. Дисертацію присвячено комплексному дослідженню генези, доктринальних основ, юридичної природи та особливих правових характеристик освітньої політики ЄС. У роботі висвітлено еволюцію правового регулювання сфери освіти із виділенням основних етапів її становлення, визначено межі її правового регулювання та сучасні тенденції розвитку сфери освіти в межах ЄС. Простежено динамічний розвиток освітньої політики ЄС, яка не будучи основою для формування Союзу, на даний момент стає ядром для економічної стабільності країн ЄС. Втім, незважаючи на це, в установчих актах ЄС простежується відмова від уніфікації освітніх політик держав-членів – за законодавством ЄС організація та зміст освіти є їхньою власною прерогативою. Із урахуванням цього автором розглянуто питання складу та повноважень інституцій, які виконують функції щодо формування та реалізації освітньої політики ЄС, визначено джерела її правового регулювання та встановлено методи правового впливу ЄС на освітні політики держав-членів. Охарактеризовано особливості реалізації та правове регулювання зовнішньої компетенції ЄС у сфері освіти, яка насамперед полягає у міжнародно-правовій співпраці щодо вирішення спільних освітніх проблем і включає кооперацію з міжнародними організаціями (як універсального так і регіонального рівня) та державами. Найбільш розвиненою при цьому є співпраця з країнами Європи, в тому числі з Україною, що сприяє формуванню Європейського простору освіти, складовими якого є всі попередньо розпочаті
  • Документ
    Відкритий метод координації як інструмент впливу на інтеграційні процеси у сфері освіти в рамках Європейського Союзу
    (Одеса : Фенікс, 2014) Колесник, Вікторія Юріївна; Колесник, В. Ю.; Колесник, Виктория Юрьевна; Kolesnyk, Viktoriia Yu.
    Відкритий метод координації — це новий інструмент впливу, який з однієї сторони, використовується державами-членами ЄС для того, щоб зробити національну політику у певних сферах, зокрема і освіти, більш незалежною від загальноєвропейської, з другої сторони, ЄС, в особі власних інститутів, використовує його як один із способів впливу на національну політику країн-учасниць ЄС, шляхом визначення загального напряму розвитку тих сфер, де компетенцією володіють держави-члени.
  • Документ
    До питання про основи охорони довкілля у Європейському Союзі
    (Одеса : Фенікс, 2012) Колесник, В. Ю.; Kolesnyk, V.
  • Документ
    Компетенція Європейського Союзу у сфері освіти
    (2013) Колесник, В. Ю.; Kolesnik, V.