У статті розглянуто особливості формування аксіологічної проблематики у філософських поглядах Лотце. Висунуто думку про те, що він здійснює своєрідний
«аксіологічний поворот» у філософії. Зокрема, проаналізовано світоглядні та методологічні особливості філософських поглядів Лотце, які стали підґрунтям для
розвитку аксіологічної проблематики та основою для подальшого виникнення аксіології як науки. Такий аналіз філософських поглядів Лотце стосовно розробки
ним засад аксіології здійснено у контексті кантіанства
та персоналізму. У статті обґрунтовано, що аксіологічні ідеї Лотце засновуються на таких світоглядних засадах, як кантіанський трансцендентальний апріоризм та персоналізм. Досліджено аксіологічні аспекти персоналізму Лотце, які вплинули на виокремлення аксіологічної проблематики у його поглядах. Виявлено
особливості тлумачення поняття «цінність» у поглядах
Лотце. У статті показано, що диференціація аксіології
зі сфери філософії засновується на світоглядних аспектах розуміння людини та її значущості у бутті. Зокрема, встановлено, що виокремлення аксіологічних питань у
філософії Лотце відбувається на основі інтерпретації
ним людини як активного суб’єкта пізнання, яка започаткована у гносеології трансцендентального апріоризму
І. Канта. Суб’єктивізм у поглядах Лотце, який
полягає у наданні значущості суб’єкту як явищу буття
внаслідок його духовної самодостатності є підґрунтям
для розгортання у його філософських поглядах вчення
про цінності.
Окреслено, що надання людині аксіологічного статусу як важливому елементу буття та
обґрунтування ідеї унікальності та цінності людини у
персоналізмі Лотце на основі значущості її духу стали
підґрунтям для виокремлення у його поглядах аксіологічної проблематики. Лотце трактує суб’єкта пізнання як особистість, як «я», як духовну субстанцію, як свідомість, яка є незаперечним фактом, який має найбільше значення в бутті. У статті показано, що поняття «цінність» у філософських поглядах Лотце вживається
в антропологічно-гносеологічному контексті, тобто у
ракурсі цінності саме людської свідомості, людського
духу, які вже стають підґрунтям для надання статусу
цінності людині. Доведено, що семантика
поняття «цінність» у поглядах Лотце розвивається не на основі
цінності буття чи Бога, а на основі цінності людини,
яка має значущість і цінність внаслідок значущості
і цінності її свідомості, власне її духу. Поняття «цінність» у поглядах Лотце має етико-антропологічний зміст, оскільки ґрунтується на
внутрішній цінності людини, на цінності її духовності.
The peculiarities of the formation of axiological problematics in the philosophical views of Lotze are
examined in the article. It is established that he makes a peculiar “axiological turn” in philosophy. In particular, the worldview and methodological peculiarities of the
philosophical views of Lotze that became the grounds
for the development of axiological problematics and the
basis for further emergence of axiology as science are
analyzed. Such analysis of Lotze’s philosophical views
regarding the development of the grounds of axiology
is made in the context of Kantianism and personalism.
In the article, it is substantiated that Lotze’s axiological
ideas are based on such worldview grounds as Kantian
transcendental apriorism and personalism. Investigated
are the axiological aspects of Lotze’s personalism that
affected the separation of axiological problematics in his
views. The peculiarities of interpretation of the concept
of “value” in Lotze’s views are detected. In the article,
it is showed that the differentiation of axiology from
the philosophy sphere is based on worldview aspects of
the understanding of human and his/her significance
in existence. In particular, it is established that such
differentiation happens based on his interpretation
of human as an active subject of cognition, which was
introduced in gnoseology of transcendental apriorism
of I. Kant. Subjectivism in Lotze’s views, which lies in
granting the significance to the subject as a phenomenon
of existence due to its spiritual self-sufficiency, is the basis
for the deployment in his philosophical views the doctrine
about values. It is outlined that the granting of axiological
status to human as an important factor of existence and
the substantiation of the idea of uniqueness and value of
human in Lotze’s personalism based on the significance
of his/her spirit became the grounds for the separation of
axiological problematics in his views. Lotze interprets the
subject of cognition as a personality, as “self”, as a spiritual
substance, as consciousness that is an undeniable fact, who
has the biggest significance in existence. In the article, it is
shown that the concept of “value” in Lotze’s philosophical
views is used in an anthropological-gnoseological context,
i.e., from the perspective of values of human consciousness,
the human spirit that becomes the basis for granting the
status of value to human. It is proved that the semantics
of the concept of “value” in Lotze’s views is developed not
based on the value of existence or God, but based on the
value of human, who has significance and value due to the
significance and value of his/her consciousness, spirit. The
concept of “value” in Lotze’s views has an anthropological
meaning since it is based on the internal value of human
and his/her spirituality.