У статті досліджено особливості формування та трансформації релігійності в урбанізованому суспільстві.
Доведено, що урбанізаційні процеси здійснюють вплив
на буття людини та соціуму, в тому числі й на релігійну
сферу. Навіть в умовах секуляризації, що характерна
для урбанізованого суспільства, релігія не зникає, а трансформується. Відбувається, з одного боку, розділення сфери релігійного і світського, а з іншого – за необхідності релігія може залучатися до вирішення проблем, які
знаходяться поза її межами. Окреслену ситуацію можна
охарактеризувати як постсекулярну, коли релігія під
впливом соціальних обставин змінює свою функціональність, навіть здійснює вплив на ті сфери, від яких вона була відокремлена секуляризацією.
Проаналізовано окреслену проблематику в контексті розвитку українського суспільства. Обґрунтовано, що традиційна релігійність українців, яка здебільшого
була орієнтована на сільський спосіб життя, не зовсім
сприймається сучасним жителем міста. Проте це означає не зникнення релігійного складника духовності,
а його трансформацію відповідно до потреб людини,
адже релігія не втрачає своєї затребуваності.
Досліджено, що в умовах урбанізації релігійність
характеризується такими рисами, як приватність, анонімність, вибірковість, пошуком нових форм і засобів
задоволення релігійних потреб. Оскільки існування
міських жителів здебільшого є раціонально обґрунтованим, орієнтованим на корисність, а спілкування характеризується поверховістю та швидкоплинністю, то релігія посідає чільне місце в житті людини як один із засобів
подолання викликів, які постають перед нею в урбанізованому суспільстві. Показано, що релігійність набуває нових рис, адже людина сама вибирає час, місце, форми її вияву. За таких умов значного поширення набувають
неорелігійні рухи, яким властива значна динамічність
та гнучкість, що також притаманні міському способу
життя. Вказано, що одним із процесів, який супроводжує урбанізацію, є віртуалізація, яка також впливає на
релігійність, адже дає змогу сучасній людині реалізовувати свої релігійні потреби не за допомогою традиційних
засобів, а у віртуальному вимірі.
The peculiarities of religiosity formation and
transformation in an urban society are investigated
in the article. It is proved that urbanization processes
affect the existence of man and society, including
religious sphere. Even in the conditions of secularization
that is characteristic of urban society, religion does
not disappear, but is transformed. There is, on the one
hand, the division of the religious and secular, and, on
the other – religion can be involved in solving problems
that are outside it. This situation can be described
as post-secular, when religion under the influence of
social circumstances changes its own functions, even
influences the areas from which it was separated by
secularization.
This problem is analyzed in the context of Ukrainian
society development. It is substantiated that traditional
Ukrainians’ religiosity was mostly focused on the rural
way of life and is not completely perceived by a modern
city resident. However, this does not mean religious
disappearance, but its transformation according to
the needs of a society, because religion does not lose its
demand.
It is learnt that in the conditions of urbanization
religiosity is characterized by following features:
privacy, anonymity, selectivity, searching for new
forms and means of satisfying religious needs. Since the
existence of urban residents is mostly rational, useful,
and communication is characterized by superficiality
and ephemerality, religion occupies a prominent
place in human life as one of means for overcoming
the challenges facing them in an urban society. It is
shown that religiosity acquires new features, because
man himself chooses time, place, and forms of its
manifestation. Under such conditions, neo-religious
movements acquire a significant spread, and they are
characterized by dynamics and flexibility, which is
also inherent in the urban lifestyle. It is stated that
one of the processes that accompany urbanization is
virtualization, which is also affects religiosity, because
it allows modern people to realize their own religious
needs not by traditional means, but in the virtual world.