Потяг до безсмертя Осіріс у людському бутті

Завантаження...
Ескіз

Дата

2021

Автори

Нестеренко, П. О.
Nesterenko, P. O.

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Одеса

Анотація

Проблема смерті та безсмертя особистості особливо актуальна та гостро постає у сучасному українському суспільстві у зв’язку з трагічними розстрілами на Майдані (Небесна Сотня) та тисячами вбитих молодих українських військових у зоні АТО. Ця робота присвячена відповіді на ключове філософське питання людського буття: чому людина шукає та хоче безсмертя? У статті розглянута психоаналітична структура особистості та проблема смерті і безсмертя у праці З. Фройда «Ми і смерть». За З. Фройдом, людська особистість (психіка) складається з трьох структур: Ід (Воно), Его (Я) та Супер-Его (Над-Я). Ід співвідноситься з підсвідомістю, Его – зі свідомістю, Супер-Его – моральний регулятор поведінки, який контролює роботу Его і оберігає його від панування Ід за допомогою двох підструктур Над-Я: его-ідеалу та совісті. У праці «Ми і смерть» З. Фройд розглядає філогенетичний розвиток уявлень про смерть та її природу. У первісної людини, окрім кровожерливості до чужаків, була також любов до близьких людей, і саме смерть близької людини, друга чи кровного родича сприймалася первісною людиною дуже боляче та трагічно. У зв’язку з цим первісна людина починала часто наділяти померлих не тільки добрими і хорошими якостями, але і боятися їх, асоціюючи з лихими та небезпечними духами тощо. Це пояснюється тим, що смерть близьких людей була тією ситуацією для первісної людини, коли хороші та негативні «уявлення про смерть змикалися і вступали між собою в конфлікт» [6]. На основі праці З. Фройда «Ми і смерть» як методологічної основи у статті вперше запропоновано авторську концепцію про потяг до безсмертя – Осіріс, яка продовжує вчення З. Фройда про існування двох вроджених інстинктів, таких як: Ерос (інстинкт життя) та Танатос (інстинкт смерті). Суть ідеї полягає в тому, що первісна людина так боялася і не хотіла помирати, що в якийсь момент філогенетичного розвитку людства у первісної людини виник потяг до безсмертя Осіріс. Він проявився в тому, що люди почали вірити в основну заповідь всіх релігій світу – «не вбивай». Пошук безсмертя закладений у людину природою або Творцем. Осіріс – це вроджений потяг, програма поведінки, яка проявляється в бутті людини у бажанні жити вічно та залишатися при цьому особистістю.
The problem of death and immortality of the individual is especially relevant and acute in modern Ukrainian society in connection with the tragic killings on the Maidan (The Holy Heavenly Hundred) and the thousands of young Ukrainian soldiers killed in the ATO zone. This philosophical work is devoted to answering the key philosophical question of human existence, why does man seek and want immortality? The article considers the psychoanalytic structure of personality and the problem of death and immortality in the work of S. Freud “We and Death”. According to S. Freud, the human personality (psyche) consists of three structures: Id, Ego and Super-Ego. Id is correlated with the unconsciousness, Ego – with consciousness, Super-Ego is a moral regulator of behavior, which controls the work of Ego and protects it from the domination of Id through two substructures of the Super-Ego: the ego-ideal and conscience. In his research “We and Death”, S. Freud considers the phylogenetic development of ideas about death and its nature. In addition to bloodlust with strangers, primitive man also had love for close people, and the death of a close person, friend or blood relative was perceived by primitive man very painfully and tragically. As a result, primitive man often began to endow the dead not only with good and good qualities, but also to fear them, associating them with evil and dangerous spirits, and so on. This is due to the fact that the death of loved ones was the situation for primitive man, when good and negative “ideas of death closed and came into conflict with each other” [6]. Based on the work of S. Freud “We and Death” as a methodological basis, the article first proposes the author’s concept of the instinct of immortality Osiris, which continues the teachings of S. Freud on the existence of two innate instincts: Eros (the instinct of life) and Thanatos (the instinct of death). The essence of the idea is that primitive man was so afraid and did not want to die that at some point in the phylogenetic development of mankind, primitive man developed the instinct of immortality Osiris. It manifested itself in the fact that people began to believe in the basic commandment of all religions of the world – “do not kill”. The search for immortality is inherent in man by nature (materialism) or the Creator (God. Idealism). Osiris is an instinctive program of behavior, which is manifested in human existence in the desire to live forever and remain a person.

Бібліографічний опис

Нестеренко П. О. Потяг до безсмертя Осіріс у людському бутті / П. О. Нестеренко // Актуальні проблеми філософії та соціології : Науково-практичний журнал / Голов. ред. С. Г. Секундант, відпов. ред. Д. В. Яковлев ; Міністерство освіти і науки України ; Національний університет "Одеська юридична академія". - Одеса, 2021. - Вип. 29. - С. 19-23. DOI https://doi.org/10.32837/apfs.v0i29.954

Ключові слова

смерть, безсмертя, особистість, Осіріс, death, immortality, personality, Osiris, Research Subject Categories::HUMANITIES and RELIGION::History and philosophy subjects::Philosophy subjects, Research Subject Categories::HUMANITIES and RELIGION::Religion/Theology

Цитування

Нестеренко П. О. Потяг до безсмертя Осіріс у людському бутті / П. О. Нестеренко // Актуальні проблеми філософії та соціології : Науково-практичний журнал / Голов. ред. С. Г. Секундант, відпов. ред. Д. В. Яковлев ; Міністерство освіти і науки України ; Національний університет "Одеська юридична академія". - Одеса, 2021. - Вип. 29. - С. 19-23. DOI https://doi.org/10.32837/apfs.v0i29.954