Educational activity of students is carried out due to certain individual-psychological characteristics, among which volitional qualities take the leading place. The aim of our study is to determine the psychological profile of successful students concerning volitional qualities. The objectives of the research were: to classify successful students into certain types by studying their individual psychological strategies of behavior during educational activity; to define gender differences in the degree of development of goaldirected, self- regulating, self-organizing and morally-directed groups of volitional qualities, as well as not oriented on a goal, braking, not regulating, not organizing and antimoral involuntary groups of qualities between successful students of different types. To identify gender differences, we conducted a survey of an equal number of male and female respondents. Thus, 556 students (278 male and 278 female), of the fourth year of study between the ages of 21 and 22 participated in the scientific research. The study distinguished and characterized such types of successful students as an erudite, researcher, balanced, swot, demonstrative, rebel, and quiet. The research found that different types of students have goal-directed, self-regulating, selforganizing, encouraging, and morally-directed volitional qualities developed to a different extent. The study determined gender differences in the indicators of encouraging and morally-directed volitional qualities of successful students.
Навчальна діяльність учнів здійснюється завдяки певним індивідуально-психологічним особливостям, серед яких провідне місце посідають вольові якості. Метою нашого дослідження є визначення психологічного профілю успішних студентів щодо вольових якостей. Завданнями дослідження були: класифікувати успішних студентів на певні типи шляхом вивчення їх індивідуально-психологічних стратегій поведінки під час навчальної діяльності; визначити гендерні відмінності за ступенем розвитку цілеспрямованих, саморегулюючих, самоорганізуючих і морально спрямованих груп вольових якостей, а також не орієнтованих на мету, гальмівних, нерегулюючих, неорганізуючих і антиморальних мимовільних груп якостей між успішними студентами різних типів. Для виявлення гендерних відмінностей ми провели опитування рівної кількості респондентів чоловіків і жінок. Так, у науковому дослідженні взяли участь 556 студентів (278 чоловіків та 278 жінок) четвертого курсу навчання у віці від 21 до 22 років. У дослідженні виокремлено та охарактеризовано такі типи успішних студентів, як ерудований, дослідник, урівноважений, зубрила, демонстративний, бунтарський, тихий. Дослідження виявило, що у різних типів студентів різною мірою розвинені цілеспрямовані, саморегулюючі, самоорганізуючі, заохочувальні та морально-спрямовані вольові якості. У дослідженні встановлено гендерні відмінності в показниках заохочувальних і морально-спрямованих вольових якостей успішних студентів.