Стаття присвячена дослідженню проблеми формування стилю офіційно-ділової комунікації в Україні та виокремленню особливостей українського національного стилю політичного спілкування. Визначено актуальність теми за умов сучасних глобалізаційних процесів. Підкреслено роль політичної комунікації як
найголовнішого інструменту для усунення суперечностей і запобігання можливим конфліктним ситуаціям.
Відзначено, що одним із чинників успішності перебігу
політичних переговорів є врахування соціокультурних
відмінностей між партнерами чи опонентами.
На основі аналізу останніх досліджень і публікацій
визначено, що особливості українського національного
стилю політичної комунікації не стали поки що предметом спеціального дослідження, і це зумовило вибір теми. Автором уточнено основні поняття дослідження:
національний стиль ділового спілкування, національний характер, національний стереотип, ментальність, культуру спілкування, політичну комунікацію, мультикультуралізм, кросс-культурні бар’єри тощо. Розглянуто історичні та геополітичні причини неоднорідності менталітету української нації. Зазначено, що
український народ має свої світоглядно-психологічні
надцінності: відкриту душу, щирість, добре серце, емоційне сприйняття навколишнього світу тощо.
Автором визначено особливості українського офіційно-ділового стилю спілкування: толерантність, доброзичливість, імпульсивність, надмірну емоційність, не пунктуальність тощо. Водночас наголошено
на відсутності усталених стандартних норм поведінки
та правил етикету. Несформованість національного
стилю ділового спілкування в Україні породжує у світовому політичному просторі помилкові уявлення про культуру й етикет українців. Охарактеризовано стереотипи про Україну й українців, які сформувалися у свідомості іноземців; розглянуто динаміку змін у сприйнятті українців іноземцями за останні роки.
З огляду на євроінтеграційний вектор Української
держави окреслено перспективи подальших досліджень національного стилю спілкування, що сприятиме розширенню всебічних контактів України на
міжнародній арені.
The article is devoted to researching the
problem of forming the official and business
communication style in Ukraine and highlighting
the features of Ukrainian national style of political
communication. It determines the relevance of the
topic in the conditions of modern globalization
processes. The author emphasizes the role of
political communication as the most important
tool for eliminating contradictions and preventing
possible conflict situations. It is noted that one of the
factors in the success of political negotiations is taking
into account socio-cultural differences between partners
or opponents.
Based on the analysis of recent research
and publications, the author defines the basic
concepts of the study: national style of business
communication, national character, national stereo-
type, mentality, culture of communication, political communication, multiculturalism, cross-cultural barriers, etc. The article examines historical
and geopolitical reasons for the heterogeneity of
Ukrainian national mentality. It is noted that the
Ukrainian people have their specific ideological and
psychological values: an open heart, sincerity, kind
nature, emotional perception of the world around
and so on.
The author identifies the features of Ukrainian
official style of communication and emphasizes the
lack of established and standardized rules of conduct
and etiquette. The underdevelopment of the national
style of business communication in Ukraine gives rise
to misconceptions about the culture and etiquette of
Ukrainians on the global political stage. The article
characterizes the stereotypes about Ukraine and
Ukrainians formed in the minds of foreigners and
determines the dynamics in changes to the perception of
the Ukrainians by foreigners in recent years.
Given the European integration vector of the Ukrainian
state, the author outlines the prospects for further
research on the national style of communication, which
will contribute to the and expansion of comprehensive
contacts of Ukraine on the international arena.