У статті на основі теоретико-емпіричного аналізу даних соціологічного опитування вчителів і керівників шкіл Дрогобиччини у 2020 р. «Запити роботодавців у сфері середньої освіти», до організації та проведення якого були безпосередньо залучені авторки цієї
розвідки, вивчено думку вчительської спільноти щодо
значення громадянських компетентностей у сучасній
системі освіти.
Проаналізовано базові міжнародні й українські
нормативні документи, що визначають стратегію громадянської освіти школярів і значення загальних і професійних компетентностей сучасного вчителя загалом.
Зосереджено увагу на дослідженні громадянської
культури вчителя як одного із рівнів політичної культури. Підкреслено, що реформи, які тривають в освіті,
тягнуть за собою нові вимоги до теперішньої вчительської
спільноти, а також майбутніх педагогів. Авторки піднімають питання важливості громадянських компетентностей для сучасного вчительства, оскільки демократичні
принципи Нової української школи закладають цілком
нову модель взаємовідносин між вчителем і учнем, а
головне – формують запит на новий тип громадянина.
Наголошено на важливості формування громадянських якостей, характерних для демократичного суспільства як в учнів, так і у вчителів. На основі
емпіричних даних показано важливість для сучасних
вчителів загальних і професійних компетентностей.
Також за результатами опитування побудовано умовну
рейтингову низхідну важливості низки громадянських
компетентностей.
Показано, що освітяни не до кінця усвідомлюють
свою роль у суспільно-політичному житті громади у
демократичній державі. Акцентовано на необхідності
працювати над формуванням громадянських компетентностей вчителів усій науково-педагогічній спільноті, бо громадянська культура педагога, його світогляд є головними інструментами впливу на школярів.
The article, based on a theoretical and empirical
analysis of teachers and school principals’ sociological
survey in Drohobych in 2020 which is called «Inquiries
of employers in the field of secondary education», in the
organization and realization of which the authors of this
survey were directly involved, examines the opinion of
the teaching community on the importance of the civic
competences in the modern education system.
The basic international and Ukrainian normative
documents that determine the strategy of civic education
of schoolchildren and the importance of general and
professional competences of a modern teacher are
analyzed.
The focus is on the study of civic culture of the
teacher as one of the levels of political culture. It is
emphasized that the ongoing reforms in education entail
new requirements for the current teaching community,
as well as for the future teachers. The authors raise
the question of the importance of civic competences for
modern teaching, as the democratic principles of the New
Ukrainian School create a completely new model of the
relationship between a teacher and a student, and, most
importantly, form a demand for a new type of the citizen.
The importance of forming civic qualities, typical
of a democratic society for both students and teachers,
is emphasized. Based on empirical data, the importance
of general and professional competences for modern
teachers is shown. Also, based on the results of the
survey, a conditional rating of descending importance of
a number of civic competences is constructed.
It is shown that educators are not fully aware of
their role in the socio-political life of the community in
a democratic state. A great emphasis is placed on the
necessity to work on the formation of civic competences
of teachers throughout the scientific and pedagogical
community, because the civic culture of the teacher, his
worldview are the main tools for having an influence on
students.