У статті визначено політичну рекламістику та пропаганду як технології впливу на громадську думку. Акцентовано увагу на тому, що громадська думка впливає
на визнання легітимності влади, визначає результати
електоральних кампаній і напрямки реалізації публічної політики. Відзначено особливості формування громадської думки у перехідному суспільстві, роль комунікативних технологій під час електоральних змагань
та у процесі вироблення та реалізації публічної політики. У вітчизняному політичному контексті вони зумовлені станом «гібридної», або «дифузної» війни, а також переходом від панівної ролі традиційних мас-медіа
(телебачення, радіо, преса, кіноіндустрія та книговидання) до інтернет-комунікацій. Особливо активно розвиваються комунікативні технології у соціальних
мережах. Наведено визначення політичної реклами як
комунікативної технології впливу на громадську думку. Визначено, що пропаганда спирається на індоктринацію як специфічний механізм тотального впливу на
громадську думку через освіту. Обґрунтовано медіатизацію політики як важливий чинник формування громадської думки за допомогою комунікативних технологій. Роль політичної рекламістики та пропаганди у процесі формування громадської думки прявляється у: 1) персоніфікації соціальних та економічних проблем;
2) акцентуванні уваги громадськості на лініях суспільного поділу (проблемах мови, культури, історичної спадщини); 3) спрощенні соціальних, політичних, економічних і культурних проблем, які використовуються для реклами одних політиків та антиреклами інших.
Акцентовано увагу на тому, що політична реклама та
пропаганда належать до комунікативних технологій
формування громадської думки, але реклама – маркетингова технологія, а пропаганда – не маркетингова. Визначено фактори впливу на громадську думку:
1)
рівень довіри до джерела повідомлення; 2) відповідність повідомлення порядку денному суспільства; 3)
правильно визначену цільову аудиторію. Досліджено спільні риси політичної рекламістики та пропаганди, з’ясовано їх відмінності.
The article considers political advertising and
propaganda as technologies influencing public opinion.
The emphasis is placed on the fact that public opinion
influences the recognition of the legitimacy of power,
determines the results of election campaigns and
directions of public policy. The peculiarities of the
formation of public opinion in a transitional society,
the role of communication technologies during electoral
competitions, and in the process of development and
implementation of public policy have been noted. In the
domestic political context, they are determined by the
state of “hybrid” or “diffuse” war, as well as the transition
from the dominant role of traditional mass media
(television, radio, press, film, and book publishing) to the
Internet communications. Communication technologies
in social networks are especially actively developing.
The
definition of political advertising as a communicative
technology of influencing public opinion is given.
It has been determined that propaganda is based on
indoctrination as a specific mechanism of total influence
on public opinion through education. The mediatization
of politics as an important factor in shaping public
opinion with the help of communication technologies has
been substantiated. The role of political advertising and
propaganda in the process of forming public opinion is
manifested in the following: 1) personification of social
and economic problems; 2) focusing public attention
on the lines of social division (problems of language,
culture, historical heritage); 3) simplification of
social, political, economic and cultural problems used
to advertise some politicians and counter-advertise
others. The attention is paid to the fact that political
advertising and propaganda belong to the communicative
technologies of the formation of public opinion. However,
advertising is a marketing technology, and propaganda
is not a marketing one. The
factors influencing public
opinion have been identified: 1)
the level of trust in the
source of the message; 2)
compliance of the message with
the agenda of the society; 3) correctly defined target
audience. The common features of political advertising
and propaganda have been studied and their differences
have been clarified.