The article investigates the peculiarities of the enterprise's innovation activity and its legal regulation, conducts the evaluation of the business strategy for chemical companies according to the manufacturer’s principles of innovation management. The purpose of the paper is to evaluate the business strategy of chemical companies according to the manufacturer’s principles of innovation management. According to the evaluation results it is determined that the business strategy is unstable and needs to be improved. Also there are negative trends in the enterprise’s development and decrease in the efficiency. The complex of recommendations to improve the business strategy which forms the basis for the methodology of the selection the most objective strategic alternative in the chemical companies is proposed. To improve the strategy the authors suggested to expand enterprise’s market share and to implement intensity of product sale for different types of products; to consider the peculiarities of legal regulation for chemical industry in the field of innovative goods production; to keep the trend of production costs reduction; to seek ways to increase the profit of the enterprise by cost control and increasing sales.
У статті досліджено особливості інноваційної діяльності підприємства та її правового регулювання, проведено оцінку бізнес-стратегії хімічних підприємств за принципами виробника інноваційного менеджменту. Метою роботи є оцінка бізнес-стратегії хімічних компаній за принципами виробника інноваційного менеджменту. За результатами оцінки встановлено, що бізнес-стратегія є нестабільною та потребує вдосконалення. Також спостерігаються негативні тенденції розвитку підприємства та зниження його ефективності. Запропоновано комплекс рекомендацій щодо вдосконалення бізнес-стратегії, що лежить в основі методології вибору найбільш об’єктивної стратегічної альтернативи в хімічних підприємствах. Для вдосконалення стратегії автори запропонували розширити частку підприємства на ринку та запровадити інтенсивність збуту продукції для різних видів продукції; розглянути особливості правового регулювання хімічної промисловості у сфері виробництва інноваційних товарів; зберегти тенденцію зниження собівартості продукції; шукати шляхи збільшення прибутку підприємства шляхом контролю витрат і збільшення обсягів продажів.