Features of social and institutional readiness of residents
of apartment buildings (condominiums) for reforms of
centralized hot water supply in Ukraine are analyzed.
The paper represents results of social survey research of
residents of apartment buildings in Zaporizhzhia (Ukraine).
The methodological basis of the research is generally
scientific and special sociological methods of scientific
cognition. The research determines socio-demographic and
institutional characteristics of centralized hot water supply
services consumers in Zaporizhzhia, the level of interest in
the preservation and modernization of centralized hot water
supply system in the city, the level of readiness of apartment
building residents for collective responsibility for the
consumption of hot water supply services and strategies for
modernization of the centralized hot water supply system.
Research results identified possible ways to increase
apartment building residents’ readiness for modernization:
1) development of the subjectivity of the apartment
building residents, because it is impossible to solve common
problems of such buildings in case of unity absence of their
inhabitants; 2) increasing the level of social interaction
between the community and local authorities; 3) develop
institute of social organizers (social technicians). Research
results suggest that condominium residents of Zaporizhzhia
show a very low level of awareness in the field of housing
legislation and the condition of their own buildings and the
fact that every such resident understands the feasibility and
need to modernize the existing hot water supply system.
The main obstacle to the modernization of hot water supply
systems is the need to attract large financial resources.
The second – is the unwillingness of apartment building
residents to cooperate. One of the ways to solve the problem
is to provide a quality information campaign to raise public
awareness of: financial capabilities for apartment buildings;
better practices of project activities of OSBB buildings.
Проаналізовано особливості соціальної та інституційної готовності мешканців багатоквартирних будинків до реформ централізованого гарячого водопостачання в Україні. У статті представлені результати соціального опитування мешканців багатоквартирних
будинків м. Запоріжжя (Україна). Методологічну основу дослідження складають загалом наукові та спеціально-соціологічні методи наукового пізнання. Дослідженням визначено соціально-демографічні та інституційні характеристики споживачів послуги централізованого
гарячого водопостачання міста Запоріжжя, рівень зацікавленості у збереженні та модернізації системи централізованого гарячого водопостачання міста, рівень
готовності мешканців багатоквартирного будинку до колективної відповідальності. на споживання послуг гарячого водопостачання та стратегії модернізації системи
централізованого гарячого водопостачання. Результати
дослідження визначили можливі шляхи підвищення
готовності мешканців багатоквартирних будинків до
модернізації: 1) розвиток суб’єктності багатоквартирних будинків, оскільки неможливо вирішити загальні
проблеми таких будинків у разі відсутності єдності їх
мешканців; 2) підвищення рівня соціальної взаємодії
громади та місцевої влади; 3) розвивати інститут соціальних організаторів (соціальних технологів). Результати досліджень свідчать про те, що мешканці багатоквартирних будинків міста Запоріжжя демонструють дуже низький рівень обізнаності у сфері житлового законодавства та стану власної забудови та той факт, що кожен такий мешканець розуміє доцільність та необхідність
модернізації існуючої системи гарячого водопостачання. Основною перешкодою на шляху модернізації систем гарячого водопостачання є необхідність залучення
великих фінансових ресурсів. Друга перешкода – небажання мешканців багатоквартирних будинків співпрацювати. Одним із шляхів вирішення проблеми є проведення якісної інформаційної кампанії для підвищення обізнаності населення щодо фінансових можливостей
багатоквартирних будинків та кращих практик проектної діяльності на рівні багатоквартирних будинків.