У статті розглянуто актуальну низку проблем повернення до базової школи ціннісно-етичної освіти,
яке має відбутись у новому 2022–2023 навчальному році в умовах реформування освіти за концепцією
Нової української школи. Дослідження здійснюється в контексті потреб сучасної української духовно-етичної та філософсько-освітньої думки. Впровадження
етичної освіти в українській школі відбувається вдруге, тому метою статті є визначення актуальних завдань ефективного впровадження курсів морального
спрямування в системі вітчизняної шкільної освіти
з урахуванням наявного досвіду та сучасних тенденцій. Методологічною базою дослідження є поєднання
системного, історико-соціокультурного та компаративного аналізу.
Серед найбільш важливих завдань етичної освіти
визначено, по-перше, проблему підготовки вчителя,
який має стати наставником особиcтості на шляху до
етичного зростання, що потребує не тільки навчальної
підготовки чи перепідготовки вчителя, а забезпечення
умов його особистісного морального становлення через
перетворення власного внутрішнього світу. По-друге,
накреслено завдання визначення фундацій та горизонту шкільної етичної освіти як системи координат,
в якій відбуватиметься поетапне етичне зростання
особистості у процесі спільної діяльності вчителя та
учня. По-третє, окреслена проблематика змісту етичної освіти, який має, як віддзеркалювати базові національні цінності, так і забезпечувати отримання досвіду
визначення і реалізації ціннісно-етичних пріоритетів
в творчій та духовно-практичній діяльності. По-четверте, актуалізовано увагу до сучасних принципів та
підходів у сфері етичної освіти, що мають створити те
емоційно-інтелектуальне поле напруги, в якому відбуватиметься усвідомлення буття, суті етичної культури,
отримання моральних сенсів і цінностей зростаючою особистістю.
Рефлексія над визначеною проблематикою здатна забезпечити ефективне введення дитини до ціннісно-етичного простору засобами освіти у співпраці та взаємодії з нею в творчому освоєнні знань і досвіду попередніх поколінь.
his article covers a number of topical issues
of returning to the basic school of value-based
ethical education, that should take place in a new
2022–2023 school year in terms of reforming education
according to the concept of a New Ukrainian School.
The research is carried out in the context of the needs
of modern Ukrainian spiritual, ethical, philosophical
and educational thought. This is not the first attempt to
introduce ethics education in Ukrainian school. That’s
why the aim of this article is the resumption of ethics
education in the Ukrainian school. It’s the description
of the current challenges for effective implementation
of the moral courses in the system of National school
education, taking into account existing experience and
current trends. The methodological basis of the study is
a combination of systematic, historical, socio-cultural
knowledge and comparative analysis.
Among the most important tasks of ethical education
there is, at first, the problem of teacher training, which
should be a mentor of the individual on the path to ethical
growth, which requires not only training or retraining
of teachers, but to ensure the conditions of their
personal moral development through the transformation
of their inner world. Secondly, the task of defining
the foundations and the horizon of school ethical education as a coordinate system, in which there will be
a gradual ethical growth of the personality in the process
of pupil-teacher activities. Third, the issue of the content
of ethical education is outlined, which should reflect
both the basic national values and provide the experience
in identifying and implementing the value-based
ethical priorities in the creative and spiritual-practical
activities. The fourth, attention is drawn to the modern
principles and approaches in the field of ethics education,
which should create an emotional and intellectual field
of tension, in which there will be the awareness of life,
the essence of ethical culture, morality and values
of a growing personality.
Reflection on certain issues can ensure the effective
introduction of the child to the value- based ethical space
by means of education in cooperation and interaction
with him in the creative acquirement of knowledge and
experience of previous generations.