У статті надано загальну характеристику цивільно-правової відповідальності пасажирів за договором перевезення повітряним транспортом в Україні. Визначено, що цивільно-правова відповідальність настає за порушення
зобов’язання, а воно проявляється через вчинення боржником протиправних дiй, або, як ще говорять, протиправну поведiнку боржника. Протиправною визнається така поведінка, яка порушує норму права, незалежно від
того, знав чи не знав правопорушник про неправомірність своєї поведiнки.
Цивільно-правова відповідальність застосовується за порушення зобов’язань сторонами договору повітряного перевезення. Підстави і випадки застосування цивільно-правової відповідальності за порушення транспортних зобов’язань регламентуються ЦК України, Законом України «Про транспорт» та іншими законами, транспортними кодексами і статутами, а також відомчими актами Міністерства інфраструктури України.
Розглянуто особливості відповідальності пасажира за порушення правил перевезення. Відповідальність за
порушення зобов’язань із перевезення має специфіку, що відрізняє її від звичайної відповідальності за порушення зобов’язань. Пасажир також несе відповідальність за будь-яку шкоду, завдану авіаперевізнику або особам, перед якими авіаперевізник несе відповідальність.
Встановлено, що в разі порушення зобов’язання, яке виникає з договору, протиправною визнається поведінка боржника, який порушує умови договору. Наголошується, що пасажир самостійно несе відповідальність за
отримання всіх потрібних документів: віз, дозволів тощо. Відповідальність пасажира за порушення правил перевезення має зазначатися у договорі перевезення пасажирів та багажу.
Договір вважається укладеним з моменту придбання пасажиром квитка або багажної квитанції, дія договору
завершується, коли пасажир прибув у місце призначення та залишив транспортний засіб. Із метою забезпечення
належного виконання договору повітряного перевезення необхідно здійснювати послідовні і взаємопов’язані дії,
що обумовлені у договорі перевезення.
Встановлено, що немає єдиного підходу до визначення цивільно-правової відповідальності, а також відсутній
основний підхід до розуміння її сутності.
The presented article provides a general description of the civil liability of passengers under the contract of
carriage by air in Ukraine. It is determined that civil liability arises for breach of obligation, and it is manifested through
the commission of the debtor’s illegal actions, or, as it is said, the debtor’s illegal behavior. Such conduct that violates
the rule of law is considered illegal, regardless of whether the offender knew or did not know about the illegality of
his behavior.
Civil liability is applied for breach of obligations by the parties to the contract of carriage by air. The grounds and
cases of application of civil liability for violation of transport obligations are regulated by the Civil Code of Ukraine,
the Law of Ukraine “On Transport” and other laws, transport codes and statutes, as well as departmental acts of the
Ministry of Infrastructure of Ukraine.
Features of responsibility of the passenger for violation of rules of transportation are considered. Liability in
transportation obligations has a specificity that distinguishes it from the usual liability for breach of obligations. The
passenger is also liable for any damage caused to the air carrier or persons to whom the air carrier is liable.
It is established that the obligation arising from the contract, the behavior of the debtor that violates the terms
of the contract is considered illegal. It is emphasized that the passenger is responsible for obtaining all necessary
documents: visas, permits, etc. The passenger’s liability for violation of the rules of carriage must be specified in the
contract of carriage of passengers and luggage.
The contract is considered concluded from the moment the passenger purchases a ticket or luggage receipt,
the contract expires when the passenger arrives at the destination and leaves the vehicle. In order to ensure the
proper performance of the contract of carriage by air, it is necessary to carry out consistent and interrelated actions
stipulated in the contract of carriage.
It is established that there is no single approach to the definition of civil liability, and there is no basic approach
to understanding its essence.