Emotional stability as a component in future professionals' psychological well-being

Завантаження...
Ескіз

Дата

2022

Автори

Курова, Анастасія Володимирівна
Курова, А. В.
Курова, Анастасия Владимировна
Kurova, Anastasiia V.
Галян, Ігор Михайлович
Галян, І. М.
Галян, Игорь Михайлович
Halian, Ihor M.
Склярук, Анастасія Володимирівна
Склярук, А. В.

Назва журналу

ISSN журналу

Назва тому

Видавець

Editorial Primmate S. A. S.

Анотація

The study was carried out to theoretically and empirically support the factors of emotional stability as a systemic quality of the individual, which helps future professionals in professional self-determination to effectively adapt to the educational space and contributes to the development of a sense of psychological well-being. Students (n = 277) of different years of studies (nI=112; nIII=97; nV=68), who received higher education in socionomic specialties, participated in the study. Psychodiagnostic techniques were used, which are valid and reliable. The connection between emotional stability and self-actualization was studied during the following years of studies: 1 year (rs=.216; p<.05); III (rs=.346; p<.001); V (rs=.411; p<.001). The growth of emotional stability (C) was recorded (t = -3.301; p <. 0021), anxiety (O) (t = -2.682; p <.0015) and expressiveness (F) (t = -2.916; p <.0034). The correlation between the socio-psychological adaptation and the emotional stability of the respondents was established: I (rs = .432; p <.001); III (rs = .331; p < .001); V (rs = .422; p < .001). It is empirically substantiated and approved that psychological well-being is based on the idea of constant need and man's capacity for self-development and self-realization.
Дослідження проводилося з метою теоретичного та емпіричного підтвердження чинників емоційної стійкості як системної якості особистості, що допомагає майбутнім фахівцям у професійному самовизначенні ефективно адаптуватися в освітньому просторі та сприяє розвитку почуття психологічного благополуччя. У дослідженні брали участь студенти (n = 277) різних років навчання (nI=112; nIII=97; nV=68), які здобули вищу освіту за соціономічними спеціальностями. Були використані психодіагностичні методики, які є дійсними та надійними. Зв'язок емоційної стійкості та самоактуалізації вивчався протягом наступних років навчання: 1 рік (rs=.216; p<.05); III (rs=.346; p<.001); V (rs=.411; p<.001). Зафіксовано зростання емоційної стійкості (C) (t = -3,301; p <. 0021), тривожності (O) (t = -2,682; p <,0015) та експресивності (F) (t = -2,916; p < .0034). Встановлено кореляцію між соціально-психологічною адаптацією та емоційною стійкістю респондентів: I (rs = ,432; p <,001); III (rs = .331; p < .001); V (rs = .422; p < .001). Емпірично обґрунтовано та підтверджено, що психологічне благополуччя ґрунтується на ідеї постійної потреби та здатності людини до саморозвитку та самореалізації.

Бібліографічний опис

Halian I. Emotional stability as a component in future professionals' psychological well-being / I. Halian, A. Kurova, A. Skliaruk, O. Halian, A. Khokhlov // Amazonia Investiga. – Vol. 11. – Iss. 51. – Editorial Primmate S. A. S., 2022. – P. 183-196.

Ключові слова

professional congruence, emotional stability, adaption, self-actualization, psychological well-being, професійна конгруентність, емоційна стійкість, адаптація, самореалізація, психологічне самопочуття, Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Psychology

Цитування

Halian I. Emotional stability as a component in future professionals' psychological well-being / I. Halian, A. Kurova, A. Skliaruk, O. Halian, A. Khokhlov // Amazonia Investiga. – Vol. 11. – Iss. 51. – Editorial Primmate S. A. S., 2022. – P. 183-196.