This article presents the principles of reconstruction of the semantic structure of the concepts of legal discourse and the methodology of evaluation of the results by involving a professionally oriented audience. The procedure was applied on the example of semantic structuring of the term “child” according to texts of international and Ukrainian legislation in the field of child protection. The article concretises and deepens the idea of the conceptual meaning of the term “child”, which combines common language (non-professional) and professionally oriented idea about reality. The associative-semantic experiment held for the purposes of the study set three areas of work: (1) checking the level of students’ knowledge of provisions on the rights of the child; (2) checking the knowledge of key legal terms in this domain and the ability to use them in legal proceedings; (3) teaching students to differentiate correctly between legal and general vocabulary in a given field. It was also established that the semantic structure of the term “child” in legislative texts is determined by associative subcomponents – semantic microfields “child and life”, “child and protection”, “child and health”, “child and family”, “child and freedom”, “child and dignity”, “child and development”, “child and work”, “child and well-being”, “child and crime”, “child and war”, the verbalisers of which are syntactic nominations of the child and the corresponding stereotypical statements that mean a right of the child.
У цій статті представлені принципи реконструкції смислової структури концептів правового дискурсу та методології оцінки результатів із залученням професійно орієнтованої аудиторії. Процедуру застосовано на прикладі семантичного структурування терміну «дитина» відповідно до текстів міжнародного та українського законодавства у сфері охорони дитинства. У статті конкретизовано та поглиблено уявлення про концептуальне значення терміна «дитина», що поєднує загальномовне (непрофесійне) та професійно орієнтоване уявлення про реальність. Асоціативно-семантичний експеримент, проведений для цілей дослідження, встановив три напрямки роботи: (1) перевірка рівня знань учнів про положення про права дитини; (2) перевірка знання ключових юридичних термінів у цій галузі та вміння використовувати їх у судовому процесі; (3) навчання студентів правильно розрізняти юридичну та загальну лексику в певній галузі. Також встановлено, що семантична структура терміна «дитина» в законодавчих текстах визначається асоціативними підкомпонентами – семантичними мікрополями «дитина і життя», «дитина і захист», «дитина і здоров’я», «дитина і сім’я», « дитина і свобода», «дитина і гідність», «дитина і розвиток», «дитина і робота», «дитина і благополуччя», «дитина і злочин», «дитина і війна», вербалізаторами яких є синтаксичні номінації дитини та відповідні стереотипні висловлювання, що означають право дитини.