Дисертація на здобуття наукового
ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю 12.00.01 - теорія та історія держави
і права; історія політичних і правових учень. Одеська національна юридична академія.
Одеса, 2000.
Автор висвітлив історичні передумови та організаційно-правові засади
створення охоронного апарату Української Держави 1918 р., визначив сутність
охоронної концепції гетьмана Павла Скоропадського та форми її нормативного
забезпечення. Встановлено, що структурними елементами охоронної системи
останнього українського гетьманату були підрозділи Державної варти МВС,
воєнізована адміністрація та служба безпеки голови держави, центральні установи
та територіальні військово-охоронні підрозділи, військові частини особливого
призначення, охоронні установи та збройні сили міністерств фінансів, шляхів і
земельних справ, судовий апарат та заклади виконання покарань, а також
добровольчі охоронні формування. Доводиться, що розгалужений гетьманський
охоронний апарат створювався на підставі широкого використання російської
імперської нормативної спадщини з урахуванням українських національних
особливостей та історичного моменту. Неспроможність охоронної системи,
збудованої П. Скоропадським, забезпечити непохитність його влади зумовлена
причинами не організаційного, а політичного характеру. Спростовуються визначення
державно-політичного режиму гетьмана як "диктаторського", "маріонеткового",
а його охоронного апарату як "карального", "репресивного".
Диссертация на соискание
научной степени доктора юридических наук по специальности 12.00.01
—
теория
и
история государства и права; история политических и правовых учений. Одесская
национальная юридическая академия. Одесса, 2000.
Автор осветил исторические предпосылки и организационно-правовые основы
создания охранительного аппарата Украинской Державы 1918 г., определил сущность
охранительной концепции гетмана Павла Скоропадского и формы ее нормативного
обеспечения. Установлено, что структурными элементами охранительной системы
последнего украинского гетманата были подразделения Державной варты МВД,
военизированная администрация и служба безопасности главы государства,
центральные учреждения
и
территориальные военно-охранительные подразделения,
охранительные учреждения и вооруженные силы министерств финансов, путей
сообщения и земельных дел; судебный аппарат и заведения по исполнению
наказаний, а также добровольческие охранительные формирования. Доказывается,
что разветвленный гетманский охранительный аппарат создавался на основе
широкого использования российского имперского нормативного наследия с учетом
украинских национальных особенностей и исторического момента.
Несостоятельность охранительной системы, построенной П. Скоропадским, в
обеспечении незыблемости его власти обусловлена причинами не организационного,
а политического характера. Опровергаются определения государственно-
политического режима гетмана как "диктаторского", "марионеточного", а его
охранительного аппарата как "карательного", "репрессивного".
Doctoral dissertation in jurisprudence in specialisation 12.00.01.
Theoiy and History of State and Law; History of political and legal teaching. Odessa
National Academy of Law.
The author deals with historical preconditions and organisational-legal principles of
creation protective personnel of Ukrainian State 1918, determined the essence of hetman
Skoropadskiy's protective conception and forms of its normative securing.
It is emphasised, that accession to power of General Skoropadskiy in April 29,1918
was a conformable Stage of struggle for power in Ukraine, the attempt of conservative-
moderate forces, which were supported by military contingent of Central States, to
suspend the spread of anarcho-criminal tendencies in country"s political
life.
These tendencies
have appeared as consequence of russian revolution.
It was pointed out that the absence of effective state governmental system of
administration, including protective sphere has become one of the reasons of Central
Rada"s removal from political Scene.
It was established that the structural elements of protective system of the last
Ukrainian hetman were the subdivisions of State Guard of Internal Affairs, militarised
administration and security service of the head of the state; central establishments and
territorial militaiy-protective subdivisions, protective establishments and armed forces of
Ministries of Finance, Railways and system of Land tenure; judicial personnel and
establishments on execution of punishments.
The leading role among the protective bodies belonged to the State Guard of Internal
Affairs (police), which consisted of subdivisions, and had definite functional purpose
(general, informational, criminally-detective, railway, frontier, intelligence) and counted
approximately 00 thousand employees.
The system of organisation of Ukrainian police bodies had
efficient
system of seniority
with central and local subordination, its subdivisions carried out detailed protective functions
of State System and public security. The organisation of police subdivisions of Russian
Empire was used for elaboration of regular structure of Guard's bodies.
Regular workin the bodies of State Guard was based on general principles of Hetman"s
governmental policy in the sphere of state service. Thanks to the feet, that many experienced
and qualified specialists from policy and judicial bodies have been enlisted to the leading
posts, it became possible in shortest time to create the subdivisions of Guard, which were
able, on the whole, to fulfil their duties.
Shortcomings in official functions of the Guard"s personnel, mostly have been
connected with separate
difficulties
in material-technical provision of that period, but not
with
its
incompetence.
Hetman Skoropadskiy's military conception didn't foresee constant involving of
army in maintenance of public order within the borders of the Country. When the appeared
the tendency toward the establishments of law and order in the state by the beginning of
autumn, 1918, delimitation of police activity and military
forces
took place in protective
sphere according to their
functional
purpose. From the beginning of withdrawal of allied
german-austrian troops from Ukrainian territory and aritihetman's uprising of Directory
P. Skoropadskiy had to introduce the state of emergency with use of troops.
On the whole, forms and methods, which were used in the time of realisation of
State Guard functions and military units had no exclusively repressive orientation and
didn't often exceed the limits, established by acting laws in the state for that moment.
Specific character of
functional
predestination of forestry guard and security economic
establishments predetermined their non-participation in direct suppression of political
opponents of hetman's regime which gave the possibility these bodies to play substantial
role in saving the national Ukrainian Wealth. Hetman's reforming of judicial system in
Ukrainian State consisted in adaptation of corresponding tsar's personnel to the conditions
of diminution of general territory ofitsjurisdiction.lt didn't concern the main principles
of russian judicial system and judicial procedure, formed in the second half of 19-th
beginning of the 20-th century.
Voluntary units, which have been created by hetman for public"s order support in
39
Ukrainian "s towns and
villages,
had to act under the strict control of the local administration
in subordination of corresponding military and guard"s leaders. Their backbone was
formed out of military and police professionals, who enjoyed the right of full social
security. The other volunteers could be involved to the protective activity in the state of
emeijEncy.
Analysing the structural elements of protective system of Ukrainian State the
conclusions were made concerning its insolvency in ensuring stability of hetman
Skoropadskiy's authority powers for the political, but not of the organisational motive.
The author disproves the determination of hetmaii's state-political regime as
"dictatorial" and "marionette" and
his
protective personnel as "punitive" and "repressive".