У дисертації вирішено наукове завдання, що полягає в проведенні
конституційно-порівняльного аналізу системи організаційно-правових форм
місцевого самоврядування в США з метою розробки пропозицій для
подальшого удосконалення системи організаційно-правових форм місцевого
самоврядування в Україні.
За підсумками дослідження сформульовано висновки та пропозиції, до
числа найбільш важливих з яких належать такі.
Організаційно-правова форма місцевого самоврядування – це
закріплена у джерелах муніципального права форма здійснення місцевого
самоврядування в адміністративно-територіальній одиниці, яка визначає
систему місцевого самоврядування у цій одиниці, компетенційні основи
діяльності кожного з елементів системи, порядок формування та діяльності
кожного з її елементів та зв’язки між її елементами.
Отримала подальшу аргументацію теза про доцільність порівняння
місцевого самоврядування в Україні та в США. З застосуванням
аксіологічного підходу виявлено, що в Україні конституційними цінностями,
пов’язаними з місцевим самоврядуванням, є визнання та гарантування
місцевого самоврядування, народовладдя, законність, демократизм,
унітаризм, а у США - визнання та гарантування місцевого самоврядування,
народовладдя, законність, демократизм, федералізм. Підкреслено, що це
робить можливим рецепцію досвіду США в Україні, особливо у частині
змістовного наповнення та захисту цих цінностей.
Доведено неточність таких наявних в українській юридичній літературі
назв організаційно-правових форм місцевого самоврядування у США, як
«управитель міста» (вірним аналогом є «рада – мер»), «мер – муніципалітет»
(вірним аналогом є «рада – мер»), «мер – рада» (вірним аналогом є «рада –
мер»), «менеджер – рада» (вірним аналогом є «рада – менеджер»),
«комбінована форма» та «гібридна форма» (недоцільно виокремлювати,
фактично мова йде про форму «рада – мер»).
Спростовано таку, що інколи зустрічається в українській юридичній
літературі тезу, що окремими організаційно-правовими формами місцевого
самоврядування є «слабка рада – сильний мер» та «сильна рада – слабкий
мер». Підкреслено, що навряд чи є можливою ситуація, коли мер буде мати
більше повноважень, ніж місцева рада та наголошено, що у зв’язку з цим
згадувати про «сильну раду» чи «слабку раду» навряд чи є вірним.
Аргументовано, що лише мер може характеризуватись як «сильний» або
«слабкий» з урахуванням обсягу наданих йому повноважень. Запропоновано
вести мову про організаційно-правову форму місцевого самоврядування
«рада – мер», а у дужках зазначати, який саме мер, сильний чи слабкий,
наявний у конкретній адміністративно-територіальній одиниці: «рада – мер
(сильний)» чи «рада – мер (слабкий)».
Підкреслені наявна у США та відсутня в Україні можливість вибору
організаційно-правової форми місцевого самоврядування адміністративно-
територіальною одиницею (територіальною громадою). Наголошено, що не
кожна з організаційно-правових форм, які українські дослідники відносять до
числа використовуваних у США, може бути застосована на всій території
країни. Так, в усіх штатах застосовується форма «рада – мер» в обох своїх
різновидах («сильний» мер та «слабкий» мер) і «рада – менеджер»; додатково
в деяких штатах можна обрати також і комісійну форму та / або форму
«збори жителів».
При проведенні порівняльного аналізу виявлено, що об’єднані
територіальні громади в Україні застосовують ту ж саму організаційно-4
правову форму, яка передбачена для здійснення місцевого самоврядування в
інших територіальних громадах. Запропоновано ввести у науковий обіг
української науки конституційного права положення про те, що
організаційно-правові форми місцевого самоврядування в об’єднаних таунах
(тауншипах) співпадають з цими формами у таунах (тауншипах), а в
об’єднаних графствах і сіті – з цими формами у сіті (згадка про це в
українській муніципальній літературі відсутня).
Аргументовано, що організаційно-правові форми місцевого
самоврядування в графствах – це не «рада комісіонерів» та «рада
контролерів» (як про це зазначається українській муніципальній літературі), а
ті ж самі форми, як і для організації муніципального управління в населених
пунктах США, - а саме, форми «рада – мер», «рада – менеджер» та комісійна
форма.
З метою дотримання доктринального тезаурусу у наукових
дослідженнях, по відношенню до України застосовано «класичні» назви
організаційно-правових форм місцевого самоврядування («рада – мер», «рада
– менеджер», комісійна форма) попри відсутність в нормативно-правових
актах посади «мер», колегіального представницького органу місцевого
самоврядування «комісія».
Організаційно-правову форму місцевого самоврядування в областях та
районах України вперше охарактеризовано як комісійну форму.
Запропоновано розглянути можливість в якості альтернативної форми
впровадити організаційно-правову форму – «рада – мер (слабкий)».
Організаційно-правову форму місцевого самоврядування у населених
пунктах України (крім м.Київ) та в об’єднаних територіальних громадах
охарактеризовано як форму «рада – мер (сильний)». Сформульовано, що так
як жителі районів міст не уважаються територіальною громадою (району у
місті), а місцеве самоврядування в Україні розглядається як право
територіальної громади, виокремлювати окремі організаційно-правові форми
місцевого самоврядування для міст з районним поділом недоцільно.
Для міських населених пунктів запропоновано розглянути можливість
в якості альтернативних форм впровадити організаційно-правові форми
«рада – менеджер» та «рада – мер (слабкий)».
Для сільських населених пунктів (села, селища) запропоновано
розглянути можливість в якості альтернативних форм впровадити
організаційно-правові форми «рада – менеджер» та комісійну.
На підставі того, що як в Україні, так і у США застосовується більше,
ніж одна організаційно-правова форма місцевого самоврядування, уперше в
юридичній літературі запропоновано вести мову про «систему організаційно-
правових форм місцевого самоврядування».
Система організаційно-правових форм місцевого самоврядування у
США для муніципальних органів загальної компетенції сформована у
залежності від виду адміністративно-територіальної одиниці: а) графства,
сіті, тауни, тауншипи та вілліджі можуть застосовувати форми «рада – мер»
(різновиди з «сильним» або «слабким» мером), «рада – менеджер», комісійну
форму; б) додатково сільські населені пункти в окремих штатах можуть
застосовувати форму «збори жителів» (різновиди зі зборами усіх жителів
адміністративно-територіальної одиниці, що мають право голосу, або зі
зборами представників).
Система організаційно-правових форм місцевого самоврядування в
Україні сформована у залежності від виду адміністративно-територіальної
одиниці: а) області, райони застосовують комісійну форму; б) населені
пункти застосовують форму «рада – мер (сильний)».
Система організаційно-правових форм місцевого самоврядування в
Україні сформована у залежності від виду адміністративно-територіальної
одиниці: а) області, райони застосовують комісійну форму; б) населені
пункти застосовують форму «рада – мер (сильний)».
На матеріалах досвіду США для України обґрунтовано доцільність: а)
застосування принципу ротації при формуванні місцевих рад в Україні; б)
впровадження положення, відповідно до якого одна й та сама особа не може
бути депутатом місцевих рад, сільським, селищним, міським головою більше
ніж три строки підряд.
На матеріалах досвіду США для України отримали додаткову
подальшу аргументацію: а) теза «проти» прийняття окремих законів про органи місцевого самоврядування (про представницькі органи, про виконавчі
органи), або про посадових осіб місцевого самоврядування (наприклад, про
сільського, селищного, міського голову тощо); б) теза про доцільність
повернення до застосування мажоритарної виборчої системи для формування
місцевих рад; в) теза про доцільність скорочення строку повноважень
місцевих рад в Україні; г) теза про доцільність зменшення кількості членів
місцевих рад в Україні; д) теза про надання можливості колегіальним
представницьким органам областей та районів формувати виконавчі органи,
які б мали муніципальну природу.
Склад разової ради:
Голова ради – Сурілова Олена Олексіївна, д.ю.н., професор, професор кафедри міжнародного та європейського права Національного університету «Одеська юридична академія»
Рецензенти: Афанасьєва Мар’яна Володимирівна, д.ю.н., доцент, професор кафедри конституційного права Національного університету «Одеська юридична академія»;
Кулі-Іванченко Ксенія Костянтинівна, к.ю.н., доцент, доцент кафедри конституційного праваНаціонального університету «Одеська юридична академія»
Офіційні опоненти: Гараджаєв Джейхун Ясін огли, д.ю.н., професор, кафедри конституційного права юридичного факультету Бакінського державного університету;
Віхляєв Михайло Юрійович, д.ю.н., професор, професор кафедри адміністративного, фінансового та інформаційного права Ужгородського національного університету.
Трансляція захисту дисертації здійснюватиметься 17 січня 2023 року об 11:00 на веб-сайті -
https://www.youtube.com/channel/UC4NtcwoDHRQ6ZyZ10YPfnvQ/videos