12.00.02
Постійний URI для цього зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Систематизація конституційного законодавства України(Одеса, 2017-09-16) Кошіль, Наталія МихайлівнаДисертація є першим у національній юридичній науці дослідженням систематизації конституційного законодавства України, в якому виявлено перспективи інкорпорації, консолідації та кодифікації конституційного законодавства України та розроблено конкретні пропозиції. Визначено, що систематизація конституційного законодавства України – це результат впорядкування та зведення до єдності положень нормативно-правових актів та міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, які регламентують однорідні суспільні відносини, що складаються стосовно основ правового становища особистості, юридичної організації держави, у процесі здійснення публічної (державної і публічно-самоврядної) влади та її взаємодії з громадянським суспільством і населенням країни. У дисертації сформульовано мету систематизації конституційного законодавства України, виявлено задачі систематизації конституційного законодавства України, розкрито особливості застосування таких форм систематизації законодавства, як інкорпорація, кодифікація та консолідація, щодо конституційного законодавства.Документ Конституційний Суд Азербайджанської Республіки: теорія та практика(2017-09-15) Гараджаєв, Джейхун Ясін оглиДисертацію присвячено дослідженню конституційного статусу Конституційного Суду Азербайджанської Республіки та перспективам його вдосконалення із застосуванням досвіду Суду ЄС. Виявлено, що конституційний статус Конституційного Суду АР включає елементи, пов’язані зі створенням (кваліфікаційні вимоги до суддів і порядок формування Конституційного Суду АР), внутрішньою організацією (правовий статус суддів та структура досліджуваного органу) та діяльністю цього органу (функції і компетенція Конституційного Суду АР, організація його роботи та юридична сила його актів). Кожна з груп елементів конституційного статусу Конституційного Суду АР проаналізована з урахуванням перспектив можливого їх удосконалення з використанням досвіду ЄС в тих випадках, коли це можливо. Зокрема, обґрунтовано доцільність запозичення досвіду Суду ЄС в частині попереднього відбору кандидатів на посади суддів Конституційного Суду АР Комітетом експертів, введення в Конституційному Суді АР декількох вакансій генеральних адвокатів та ін.Документ Передвиборна агітація на виборах президентів України та США: конституційно-порівняльне дослідження(2017-03-23) Коваленко, Роман ОлеговичДисертація є першим у національній юридичній науці конституційно-порівняльним дослідженням передвиборної агітації на виборах президентів України та США. На матеріалах досвіду США обґрунтовано недоцільність нормативного визначення поняття «передвиборна агітація» на виборах Президента України. Сформульовано пропозиції щодо необхідності удосконалення законодавства України про передвиборну агітацію за кількома напрямами. По-перше, рекомендовано рецепцію досвіду США у сфері інституціонального забезпечення передвиборної агітації щодо розширення кола повноважень Центральної виборчої комісії з покладенням на неї інкорпорації виборчого законодавства та створенням в її структурі управління з нагляду за фінансуванням передвиборної агітації. По-друге, сформульовано пропозиції щодо законодавчої регламентації передвиборної агітації на виборах глави держави, яка здійснюється традиційними засобами. По-третє, запропоновано удосконалення законодавчої регламентації передвиборної агітації на виборах глави держави в Інтернеті.Документ Конституційний референдум: теорія та практика(2017-03-23) Бондар, Марія ЮріївнаДисертація є дослідженням теоретичних і практичних аспектів конституційних референдумів. У дисертації запропоновано розглядати конституційний референдум у широкому та вузькому розумінні, наведено характерні риси конституційних референдумів, досліджено існуючі класифікації та запропоновано власні. Проаналізовано українське законодавство та міжнародні документи про конституційні референдуми. Виявлено низку недоліків українського законодавства та запропоновано шляхи його вирішення. Запропоновано порядок прийняття нової редакції Конституції України із застосуванням референдуму, також запропоновано встановити конституційну відповідальність для вищих посадових осіб держави за порушення референдного законодавства. Досліджено практику проведення конституційних референдумів в Україні та в країнах Європейського Союзу та можливість використання досвіду зарубіжних країн у процесі вдосконалення українського законодавства про конституційні референдуми. Запропоновано вирішення проблем українського законодавства про конституційні референдуми зокрема та референдуми в цілому з використанням досвіду: а) українського конституційного референдуму 16 квітня 2000 р.; б) зарубіжних країн, зокрема Бельгії, Данії, Ірландії, Франції.Документ Народна законодавча ініціатива: зарубіжний досвід та перспективи запровадження в Україні(2016-10-12) Средницька, Ірина ЮріївнаУ дисертації здійснено комплексне загальнотеоретичне дослідження народної законодавчої ініціативи як форми безпосередньої демократії. Проаналізовано сучасний стан наукової розробки народної законодавчої ініціативи. Простежено розвиток народної законодавчої ініціативи в українській та зарубіжній політико-правовій думці. Визначено місце народної законодавчої ініціативи в системі народовладдя. Досліджено особливості конституційно-правового регулювання народної законодавчої ініціативи у країнах, що представляють різні регіони світу, зокрема Австрії, Швейцарії, Італії, Іспанії, Латвії, Польщі, США, Російській Федерації, Киргизстані тощо. На підставі порівняльно-правового аналізу практики застосування народної законодавчої ініціативи у різних країнах спроектовано моделі цієї форми сучасної демократії. Визначено особливості реалізації права народної законодавчої ініціативи у межах різних моделей, а також надано характеристику кожної моделі народної законодавчої ініціативи з погляду можливих переваг та недоліків її застосування. Удосконалено аналіз основних проблем та перспектив подальшого розвитку народної законодавчої ініціативи в Україні. Сформульовано передумови і пріоритети запозичення зарубіжного досвіду в національне законодавство. Запропоновано концептуальну модель народної законодавчої ініціативи для України, визначено її переваги, особливості правового механізму її функціонування, а також надано пропозиції щодо правової регламентації. Запропоновано розробити проект Закону України «Про народну законодавчу ініціативу».Документ Міське самоврядування в Україні(Одеса, 2016-01-28) Назарко, Аркадій ТимофійовичДисертація є конституційно-правовим дослідженням міського самоврядування в Україні. Надано визначення міського самоврядування як гарантованих Конституцією і законами України права та реальної здатності територіальної громади міста самостійно та під власну відповідальність вирішувати безпосередньо або через представницькі та інші органи місцевого самоврядування питання місцевого значення у межах закону та в інтересах територіальної громади, проаналізовано склад та структуру міської територіальної громади як соціальної спільноти, що складається з людей, які спільно проживають у межах міста, об’єднаних єдиними інтересами, яка за своїми внутрішніми якостями відрізняється від інших територіальних спільнот та діє у політичній, соціально-економічній і культурно-побутовій сферах. Акцентовано увагу на неоднорідності конституційної правосуб’єктності територіальної громади та міста як суб’єктів конституційного права; доведено недоцільність виокремлення у межах міста інших територіальних громад, зокрема, районів у місті, оскільки це може призводити до втрати містом ознак цілісності та не сприятиме ефективному виконанню функцій міського самоврядування. Розроблено пропозиції щодо подальшого удосконалення конституційно-правової регламентації міського самоврядування. Запропоновано такі основні напрями удосконалення конституційно-правового забезпечення міського самоврядування, як: модифікація виборчої системи на виборах міських рад щодо персоніфікації відповідальності депутатів; врегулювання порядку організації та проведення місцевих референдумів; запровадження дієвого механізму відзиву депутатів міських рад; удосконалення механізму громадських слухань та місцевих ініціатив. За кожним із цих напрямів сформульовано пропозиції щодо внесення змін та доповнень до чинного законодавства.Документ Множинне громадянство: конституційно- правове дослідження(Одеса, 2015-11-26) Великоречанін, Павло Олександрович; Великоречанин, Павел Александрович; Velykorechanin, Pavlo O.Уперше у вітчизняній науці конституційного права на основі системного підходу здійснено комплексне монографічне конституційно-правове дослідження субінституту множинного громадянства (полігромадянства) та зумовлених ним актуальних теоретичних і практичних питань. У такий спосіб вирішено важливу наукову задачу – досліджено множинне громадянство у конституційно-правовому вимірі. Дисертацію присвячено розглядові конституційно-правової сутності множинного громадянства в України та зарубіжних країнах. Полігромадянство – особливий вид правового стану особистості, за якого особа одночасно має громадянство двох і більше держав. Проаналізовано наукові доктрини та концепції щодо множинного громадянства на основі системного і порівняльного підходів, обґрунтовано необхідність вивчення явища множинного громадянства у межах конституційно-правової науки, здійснено інституційне структурування множинного громадянства як явища конституційно-правової дійсності, визначено сучасні міжнародно-правові стандарти множинного громадянства та їх вплив на конституційно-правові реалії України, розкрито соціально- правові передумови виникнення випадків множинного громадянства. Підставами множинного громадянства можуть бути колізії в законодавстві. Зазначено, що з позицій внутрішнього законодавства держав, в яких діє принцип єдиного громадянства, визнається виключна юрисдикція держави над її громадянами. Визнання множинного громадянства на підставі законодавства іншої держави означатиме, що держава погоджується з поширенням законодавства і таким чином – з поширенням юрисдикції іноземної держави на частину своїх громадян. Держави, де діє принцип єдиного громадянства, повинні сприйняти конструктивний підхід до проблеми множинного громадянства – не ігнорувати, чи не заперечувати, а розробляти механізми для своєчасного врегулювання його правових наслідків. Це створить умови для реалізації соціальної функції конституційного права – врегулювання соціальних суперечностей. Попередження множинного громадянства та усунення таких випадків є можливим як за допомогою внутрішньодержавних, так і міжнародно- правових засобів. Найбільшою мірою особливості правового статусу поліпатрідов мають прояв у здійсненні політичних прав і реалізації обов’язків щодо сплати податків і проходження військової служби. За загальним правилом, блок політичних прав виключається з обсягу прав і свобод, якими користуються іноземці в державі перебування. Однак законодавства багатьох держав дозволяють особам із множинним громадянством користуватися політичними правами. У цьому відношенні українське законодавство потребує удосконалення.