Lex Portus : юридичний науковий журнал. - 2020. - №1
Постійний URI для цього зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ E-government and social media in Ukraine: global challenges for legal regulations(Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020) Smirnova, Natalia; Smirnova, Nataliia R.; Смірнова, Наталія Романівна; Смірнова, Н. Р.; Смирнова, Наталия РомановнаThe present paper is focused on the major challenges to the legal regulation of e-government functioning giving the modern trend of wide application of social media in performing different e-government functions. The current developments in the field of e-government in Ukraine and its legal frameworks are used as an empirical base for the research. However, due to the global nature of social media, the challenges in question can be viewed as the global, or at least the supranational ones. The most important impact factor for reconsidering the e-government legal regulations is the need to utilize the existing social media. Hence, it erects the issue of adaptation of certain internal administrative procedures to the existing ICT solutions and way of functioning with very limited government’s abilities to influence upon them. One of the most important fields of usage of social media on e-governance is providing the transparency and the public information access. To that end different models of web-solutions and respective regulations are reviewed. Besides the separate attention is paid to the cross-border nature of social media, which becomes the issue in respect of their application by public authorities. This is gaining great importance in case of Ukraine, considering critical cyber-security threats revealed within the frameworks of conflict between Ukraine and Russia. Finally, the other challenge for national e-governments is the need to utilize mobile applications for providing administrative services, which also rises considerable security concerns due to involvement of an extensive number of stake-holders. As a result of these processes, there is a need to transform and rethink the current legal framework in order to provide proper balance between security and efficiency an d economy of public services delivered via ICT.Документ The EU transit procedures and regional integration: the case of Ukraine(Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020) Kril, Roman; Кріль, Р. В.; Криль, Р. В.The research evaluates the current EU legal framework for customs transit procedure with a view of promotion of regional integration through extension of transit procedures to EU neighbor countries. The article analyzes the formation of EU secondary legislation and its international agreements relating to introduction and application of transit procedure. Particularly, the relation of emerging of common transit procedure to the demands of Article X of GATT and early developments of TIR convention is reveled. The transition from bi-lateral to multilateral approach to extension of EU customs rules on transit is also emphasized. The typology of EU legal orders (including EU transit, Common transit, TIR transit, etc.) for application of transit procedure is reviewed with the focus at the high level of integration between such legal orders. The issue is considered as an example of Europeanization of customs law and administrative procedural law in general. Besides, the specific case of Ukrainian steps towards implementation of the Common transit procedure is analyzed. The comparative analyses of the relevant provisions of the Convention on Common Transit Procedure and the Law of Ukraine implementing such procedure shows the main gaps and possible issues that may become obstacles to successful joining the above mentioned Convention. У цьому дослідженні здійснено оцінку діючої законодавчої бази ЄС щодо митного транзиту з метою сприяння регіональній інтеграції шляхом розширення транзитних процедур на сусідні країни ЄС. У статті проаналізовано формування вторинного законодавства ЄС та його міжнародних угод, що стосуються запро- вадження та застосування транзитної процедури. Зокрема, виявлено взаємо- зв’язок виникнення загальної транзитної процедури з вимогами статті X ГАТТ 68 та ранніми розробками конвенції МДП. Також підкреслюється перехід від двостороннього до багатостороннього підходу до розширення митних правил ЄС щодо транзиту. Переглядається типологія правових норм ЄС (включаючи транзит ЄС, загальний транзит, транзит МДП тощо) для застосування транзитної процедури з акцентом на високому рівні інтеграції таких правових норм. Це питання розглядається як приклад європеїзації митного права та адміністративного процесуального права загалом. Крім того, проаналізовано конкретні кроки України щодо впровадження спільної транзитної процедури. Порівняльний аналіз відповідних положень Конвенції про загальну транзитну процедуру та Закону України, що імплементує таку процедуру, показує основні прогалини та можливі питання, які можуть стати перешкодою для успішного приєднання до вищезазначеної Конвенції.Документ International legal protection of the marine environment from pollution from ships on the example of the Black Sea(Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020) Olena, Kostyria; Ivanova, A. V.; Костиря, О. В.; Костыря, Е. В.; Іванова, А. В.; Иванова, А. В.The article is devoted to the research of the protection features of the Black Sea from pollution as a special area of the sea. There are determined pollution categories during the operation of ships (during the implementation of maritime activities on the seabed; caused by port activities, shipbuilding and ship’s repairing activities; the ingress of alien species or genetically modified organisms into the marine environment; the release of garbage, food, household and operational wastes into the sea; as a result of emergency circumstances – during accidents; and, pollution resulting from the burial of ships at sea). The international legal framework for the protection of the Black Sea marine environment from pollution during the operation of ships was analyzed. The universal and regional levels of legal regulation of the prevention of marine pollution from ships during their operation are highlighted. Particular attention is paid to the status of the Black Sea as a special area and a particularly vulnerable sea area. The Black Sea was defined as a “special area” of the sea, which is considered so vulnerable to oil pollution that discharges within it were completely prohibited with a few and clearly defined exceptions. To do this, we should refer to the provisions of the 1982 UN Convention on the Law of the Sea, which shares the powers of states in the protection of the marine environment from pollution from ships to the adoption of laws and regulations aimed at protecting the marine environment from pollution from ships, and regarding the enforcement of national laws and regulations, as well as international norms and standards for the prevention of marine pollution from ships. The scope of these powers of states is differentiated depending on the rules for which the marine zone is established, and also on the basis of who takes measures to ensure compliance with the rules and regulations. It is emphasized that in their inland waters and the waters of ports, states have full sovereignty and can establish special requirements related to the reduction, control and prevention of marine pollution, which foreign vessels must satisfy in order to enter and stay in these waters. It is noted that in order to increase the effectiveness of all measures to protect the marine environment from pollution from ships, it is necessary to clearly define the binding standards, that is, those that are international, the observance of which states under whose flag the vessels fly, as well as coastal countries, may require vessels located in their territorial waters or exclusive economic zone. Статтю присвячено дослідженню особливостей міжнародно-правового регулювання у сфері захисту Чорного моря від забруднення як особливого району моря. Визначено категорії забруднювачів моря при експлуатації суден (спричинене торговельним судноплавством, спричинене введенням у морське середовище немісцевих видів або генетично змінених організмів, забруднення при здійсненні морегосподарської діяльності на морському дні та портової діяльності; спричинене викидами у море сміття, харчових, побутових та експлуатаційних відходів; спричинене в результаті надзвичайних обставин, зокрема, при аваріях; спричинене похованням у морському середовищі) та проведено їх класифікацію. Проаналізовано міжнародно-правові основи забезпечення захисту морського середовища Чорного моря від забруднення з суден. Визначаються універсальний і регіональний рівні правового регулювання попередження забруднення морського середовища з суден. Особливої уваги приділяється статусу Чорного моря як “особливого району” і особливо вразливого морського району, яке вважається настільки вразливим до забруднення нафтою, шкідливими речовинами та сміттям, що викиди у його межах були повністю заборонені з невеликими і чітко визначеними виключеннями. Зазначається, що у своїх внутрішніх водах держави мають повний суверенітет і можуть встановлювати особливі вимоги, пов’язані зі скороченням, контролем і запобіганням забрудненню морського середовища, яким повинні задовольняти іноземні судна для можливого заходження та знаходження у цих водах. Визначено, що для підвищення ефективності усіх заходів для захисту морського середовища від забруднення з суден, необхідно визначити міжнародні норми, дотримання яких прибережні країни, можуть вимагати від суден, які знаходяться у межах їх територіальних морів та виключних економічних зон.Документ Supervision (control) in the field of protection of the marine environment in Ukraine: new institutional transformations(Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020) Serafimov, V. V.; Серафимов, В. В.; Серафімов, В. В.This article describes the reforms that currently occur to improve the legal support for the public (state) administration of marine environment protection in Ukraine in the direction of control and supervision activities in the marine environment of Ukraine. In particular, the author analyzes the latest changes in the institutional support of control and supervisory functions in the field of marine environment protection. In the article it is considered the compelled move of the Government of Ukraine to eliminate two marine environmental inspectorates, which has become the next stage in the reform of the state administration in the state’s environmental sector. This step is a temporary redistribution of the functions of territorial bodies of the State Environmental Inspectorate of Ukraine on the way of building an updated system of efficient public administration, ensuring the reliable fulfillment of the ecological function of the modern Ukrainian state through the implementation of control and supervision procedures in the seaports. It is noted that this will facilitate the gradual formation, in accordance with the Concept of reforming the system of state supervision (control) in the field of environmental protection 2017 of an integrated system of public (state) administration, which could ensure the implementation of reforms in the field of environmental activities, in particular with regard to improving the control and supervision procedures. Initiatives to adopt a special Law of Ukraine “On State Environmental Control” were also supported. У даній статті охарактеризовано реформи, що відбуваються на теперішній час з метою удосконалення правового забезпечення системи публічного (державного) адміністрування охорони морського довкілля в Україні у напрямі контрольно-наглядової діяльності України. Зокрема, автор аналізує новітні зміни у інституційному забезпеченні контрольно-наглядових функцій у сфері охорони навколишнього морського середовища. Розглядає вплив на реформування системи контролю (нагляду) у сфері охорони навколишнього середовища програмних документів природоохоронної сфери: Концепцію реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища 2017 р. та Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року, затверджені Законом України від 28.02.2019 р. У статті розглянуто вимушений крок Уряду України з ліквідації двох морських екологічних інспекцій, що став черговим етапом реформування державного управління у природоохоронній галузі держави. Він є тимчасовим перерозподілом функцій територіальних органів Державної екологічної інспекції України на шляху побудови оновленої системи ефективного публічного адміністрування, забезпечення надійного виконання екологічної функції сучасної Української держави шляхом здійснення контрольно-наглядових процедур у морських портах. Відзначено, що це сприятиме поступовому формуванню відповідно до Концепції реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища 2017 р. інтегрованої системи публічного (державного) адміністрування, спроможної забезпечити реалізацію реформ у сфері природоохоронної діяльності, зокрема щодо удосконалення контрольно-наглядових процедур. Також підтримано ініціативи щодо прийняття спеціального Закону України “Про державний екологічний контроль”.Документ French EEZs in the Pacific in the context of ocean change(Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020) Siekiera, Joanna; Сіекіера, Й.; Сиекиера, Й.France is present in the Pacific region via its overseas collectivities being French Polynesia, New Caledonia, and Wallis & Futuna. This geostrategic region is also called the Blue Pacific bearing in mind its enormous maritime areas in comparison to the land. 93% of French Exclusive Economic Zones (EEZs) are located in the Indian and Pacific Oceans. The area itself is home to 1.5 million French people, as well as 8,000 soldiers stationed in the region. It has also become a strategical and global economy’s centre of gravity, which had shifted from the Atlantic to the Pacific. The maritime trade routes linking Europe and the Persian Gulf, via the Indian Ocean and South-East Asia, to the Pacific Ocean, have become very important. The Pacific’s 8 growing share of world trade and investment means that it is at the forefront of globalization. Therefore further research on this geopolitical region seems to be crucial and requires deeper analysis, also when it comes to the discipline of public international law and international relation. Ocean change is now the biggest threat facing the Pacific islands because of the loss of territory, and thus sovereignty of the submerged states. Another factor is the downsizing of EEZs and possible and already existing political tensions between France and its collectivities and the rest of the countries in the region.. Франція є присутньою у Тихоокеанському регіоні завдяки своїм закордонним спільнотам, таким як Французька Полінезія, Нова Каледонія, а також Уолліс і Футуна. Цей геостратегічний регіон іменується також Блакитним Тихим океаном, з огляду на його величезні, порівняно із сушею, морські райони. 93% французьких виключних економічних зон (ВЕЗ) розташовані в Індійському і Тихому океанах. У регіоні проживає 1,5 млн французів, а також 8 тис. дислокованих у ньому військовослужбовців. Крім того, він став центром тяжіння стратегічної і глобальної економіки, що перемістився з Атлантики до Тихого океану. Морські торговельні шляхи, що пов’язують Європу і Перську затоку через Індійський океан і Південно-Східну Азію з Тихим океаном, набули надзвичайно важливого значення. Зростаюча частка Тихого океану у світовій торгівлі та інвестиціях означає, що він займає лідируючі позиції у глобалізаційних процесах. У зв’язку з цим подальші дослідження даного геополітичного регіону є вкрай важливими і вимагають більш глибокого аналізу, у т.ч. стосовно дисципліни публічного міжнародного права і міжнародних відносин. Зміна океану на теперішній час – найбільша загроза для островів Тихого океану через втрату території і, отже, суверенітету держав, що поглинаються водою. Іншим фактором є зменшення ВЕЗ та можливої і вже існуючої політичної напруженості між Францією та її спільнотами, а також іншими країнами регіону.