S.P.A.C.E. Society, Politics, Administration in Central Europe : електронний науково-практичний журнал / редкол.: Д. В. Яковлев (голов. ред.), К. М. Вітман (заст. голов. ред.), Д. Ю. Дворніченко (відп. секр.) [та ін.] ; НУ «ОЮА». – Одеса, 2017. – Вип. 2. – 101 с.
Постійний URI для цього зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Концептуалізація поняття "ідентичність" у дослідницьких стратегіях соціальних наук некласичного періоду(Одеса, 2017) Угрин, Леся Ярославівна; Угрин, Леся Ярославовна; Ugryn, Lesya Ya.З’ясовано, що концептуалізація поняття «самість» та «ідентичність» у некласичний період відбувалась переважно в межах теоретичних принципів соціології (Г. Зіммель, Е. Дюркгейм, Дж. Мід, Ч. Кулі) та психоаналізу (З. Фройд, Е. Еріксон, Е. Фромм), що зумовило вирізнення та актуалізацію її психосоціального та комунікативного контекстів, розуміння як відкритого процесу формування самосвідомості суб’єкта через сприйняття себе Іншими та інтеріоризацію соціальних норм, впливи несвідомого у психічній структурі особистості. Нові тенденції в дослідженні ідентичності виявились у вирізненні різних типів дентичностей, зокрема індивідуальної (самоідентичності) і соціальної (колективної за своєю суттю), встановленні взаємозв’язків у процесі їх формування.Документ Інституційний та комунікативний виміри протидії політичній корупції(Одеса, 2017) Асафайло, В. В.; Асафайло, В. В.; Asafaylo, V. V.Статтю присвячено дослідженню проблеми політичної корупції. Визначено, що політична корупція, на відміну від побутової («повсякденної»), спотворює весь комплекс соціальних відносин. Увагу зосереджено на інституційному та комунікативному вимірах протидії політичній корупції. Зазначено, що створення дієвих інституцій держави й громадянського суспільства щодо протидії політичній корупції має поєднуватись з активною інформаційною кампанією, формуванням антикорупційного дискурсу в просторі політичних комунікацій.Документ Соціальне підприємництво як механізм вирішення соціально-політичних проблем(Одеса, 2017) Голуб’як, Н. Р.; Голубьяк, Н. Р.; Holubiak, N. R.У статті розглядаються передумови формування соціального підприємництва як поєднання громадського сектора з приватним. На основі зарубіжних досліджень аналізується співвідношення економічної, державної та громадської сфер. Стверджується, що для впровадження соціального підприємництва необхідні умови демократичного правління, активізації неурядових організацій і посилення місцевого рівня. Автор виокремлює способи впливу соціального підприємництва на місцеву громаду. Описується політико-правовий стан формування соціального підприємництва, зокрема, роль держави й донорських проектних програм. Обґрунтовуються потенційні можливості соціального підприємництва та причини його низького застосування в Україні. Робиться висновок, що інститут соціального підприємництва сприяє підвищенню активності громадськості та формуванню соціальних перетворень.Документ Роль політичного діалогу у формуванні соціальної держави.(Одеса, 2017) Денисова, А. О.; Денисова, А. А.; Denisova, А. А.У статті досліджується роль політичного діалогу в процесі формування соціальної держави. Визначено роль політичного діалогу, його основних учасників та головні теми на різних історичних етапах становлення соціальної держави. Проаналізовано наявність проблем і дилем у формуванні соціальної держави в сучасній Україні.Документ Особистісний вимір політичної соціалізації(Одеса, 2017) Козьма, В. В.; Козьма, В. В.; Kozma, V. V.У статті аналізуються сутність і зміст політичної соціалізації як соціально-історичного явища. Зроблено короткий огляд основних наукових концепцій та наявних теорій соціалізації. Підкреслюється важливість проведення політологічних досліджень щодо особистісного аспекту процесу соціалізації. Особлива увага приділена питанням трактування та розуміння понять «політична соціалізація» й «політизація». Також розглядається питання співвідношення феномена соціалізації та адаптації, адже й сьогодні ця проблема є однією з найбільш дискусій- них у політичній науці. Наголошується на актуальності створення наукових підходів до вивчення особистості та суспільства, які не обмежувались би завданням побудови адаптивних моделей соціалізації взагалі та політичної соціалізації зокрема. На основі соціологічного дослідження показано ступінь політизації українського суспільства.Документ Формування масової свідомості та електоральний вибір(Одеса, 2017) Дубовик, Н. А.; Дубовик, Н. А.; Dubovyk, N. A.Свідомість та активна поведінка громадян щодо виборчого процесу, динамічність і складність сучасних політичних процесів ставлять проблему електорального вибору на чільне місце в політологічних дослідженнях. Епоха мас продукує замикання політичних процесів самих у собі. Лише на час виборів суб’єкти політики намагаються апелювати до ірраціональних почуттів мас та шляхом створення вдалого «пакету» іміджу й політичної реклами привернути увагу електорату до власної персони. Потім політичні сили зосереджуються на інтересах, які абсолютно не мають державного підґрунтя та відображають більше тимчасові пріоритети певних угрупувань. Маси усуваються від політики й стають ворожими до неї. Вихід із такої ситуації – створення широкої мережі незалежних громадських і політичних об’єднань знизу з урахуванням особливостей функціонування несвідомого складника спільнот та використанням зрозумілої мови спілкування з масами.Документ Міжпартійне протистояння євроатлантичній орієнтації в країнах Балтії(Одеса, 2017) Кокорєв, О. В.; Кокорев, А. В.; Kokorev, O. V.У статті проводиться аналіз особливостей політичних партій і їхніх можливостей із формування нової урядової коаліції. Проаналізовано зовнішньополітичне питання євроатлантичної орієнтації. Виявлено відмінності в оцінках зовнішньополітичного курсу.Документ Формирование национального бренда «Украина»: иррациональные составляющие рационального действия(Одеса, 2017) Костынюк, А. В.; Костинюк, О. В.; Kostyniuk, O. V.В статье раскрываются особенности формирования бренда «Украина» в условиях современной национальной и международной политики государства. Автором проанализированы основные пути и проблемы формирования позитивного имиджа Украины на международной арене. Предложена концепция открытости как основа формирования бренда «Украина» и залог эффективной коммуникации и взаимодействия государства с миром. Для достижения положительного результата в формировании международного имиджа Украины необходимо единое информационное пространство в виде современного и мощного информационного портала об Украине, который будет содержать всестороннюю информацию о стране, ее истории и культуре, политическом устройстве, экономике и инвестиционных возможностях, достижениях и потенциалах, а также туристических ресурсах.Документ Організація діяльності органів поліції щодо підтримання публічної безпеки та порядку під час проведення масових заходів(Одеса, 2017) Панова, О. О.; Панова, О. А.; Panova, O. A.Статтю присвячено організації діяльності органів поліції щодо підтримання публічної безпеки й порядку під час проведення масових заходів в Україні. На підставі аналізу наукових позицій та відповідних нормативно-правових актів розроблено авторське бачення напрямів організації діяльності органів поліції щодо підтримання публічної безпеки й порядку під час проведення масових заходів в Україні. Встановлено, що підтримання публічного порядку та безпеки працівниками Національної поліції під час проведення масових заходів супроводжується посиленим режимом несення служби й обмеженням прав і свобод людини та громадянина. Підкреслено, що основними силами, які забезпечують підтримання публічного порядку й безпеки громадян під час масових заходів, є особовий склад органів і підрозділів Національної поліції України, а додатковими – особовий склад підрозділів Національної гвардії, вищих навчальних закладів зі специфічними умовами навчання, які задіюються за окремим планом.Документ Механізми легітимації державної влади в недемократичних політичних системах: історико-політичний аспект(Одеса, 2017) Посвістак, О. А.; Посвистак, А. А.; Posvistak, О. А.У статті на основі аналізу наукових джерел і літератури розглянуто механізми внутрішньої легітимації державної влади. Охарактеризовано застосування на практиці інформаційного, ідеологічного, психологічного, економічного, правового, морального та механізму соціалізації. З’ясовано, що більшовики використовували симулятивно-маніпулятивні технології легітимації державної влади. Показано практичну реалізацію окреслених механізмів на прикладі функціонування радянської тоталітарної політичної системи. Встановлено, що недемократичні політичні режими забезпечували своє політичне домінування за допомогою різних елементів соціально-політичної цілісності. Зокрема, найбільша увага приділялася ефективності політичного управління. Ця обставина створювала тимчасовий ефект, який змінювався деградацією системи. Крізь призму концепції тотальної влади охарактеризовані аксіологічний та правовий виміри легітимності влади та управління.Документ Проблеми реорганізації системи державної влади до конституційного періоду (1991- 1996 рр.)(Одеса, 2017) Постовойтенко, А. С.; Постовойтенко, А. С.; Postovoitenko, A. S.У статті розглянуто проблеми реорганізації системи державної влади доконституційного періоду (1991–1996 рр.). Шляхи формування та функціонування виконавчої влади в Україні, визначення внутрішніх і зовнішніх чинників, що впливали на процес становлення виконавчої влади, стали об’єктом дослідження. Окремої уваги заслуговують праці, у яких висвітлено питання становлення та функціонування органів державної влади України в контексті євроінтеграційних процесів. Науковці слушно відзначають, що прагнення стати повноправним членом європейської спільноти сформувалося в українського народу з огляду як на історичну традицію відносин, сучасний етап значного розширення географічних меж демократії, так і на перспективи утвердження європейських демократичних цінностей в українському суспільстві.Документ Політична компетентність громадян як складова процесу інституціоналізації влади(Одеса, 2017) Столярова, А. Ю.; Столярова, А. Ю.; Stolyarova, A. Yu.Статтю присвячено дослідженню політичної компетентності громадян як складової частини процесу інституціоналізації влади. Визначено сутність політичної компетентності, у якій поєднується інформованість громадян та їхня здатність до політичної діяльності, а також особливості формування політичної компетентності громадян у процесі політичних трансформацій. Досліджено напрями застосування політичної компетентності громадян як складової частини процесу інституціоналізації влади: електоральний, комунікативний, управлінський.Документ Взаємодія армії та політики в умовах трансформації українського суспільства(Одеса, 2017) Федоренко, В. В.; Федоренко, В. В.; Fedorenko, V. V.У статті запропоновано аналіз механізму взаємодії армії та політики в умовах трансформації українського суспільства. Армія розглядається як свідомо створюваний державою відповідно до суспільних потреб соціальний інститут, знаряддя ведення війни, структурний елемент політичної системи суспільства. Особлива увага зосереджена на розгляді сутності, структури, системи цивільного контролю та функціональній залежності її ефективності від нормативно-правового регулювання поведінки та правової соціалізації військовослужбовців.Документ Феномен легітимності політичної влади в інформаційну епоху(Одеса, 2017) Яковлева, Л. І.; Яковлева, Л. И.; Yakovleva, L. I.Статтю присвячено дослідженню феномену легітимності політичної влади в інформаційну епоху. Визначено основні теоретичні підходи до обґрунтування феномену легітимності політичної влади в інформаційну епоху з точки зору політичної науки. Відзначено особливості легітимності влади в контексті впровадження електронної демократії та електронного урядування в Україні. Наголос зроблено на комунікативній складовій частині процесу легітимації політичної влади та формуванні громадянської ідентичності як складника легітимності політичної влади інформаційної епохи.Документ Человеческий капитал как критерий эффективности современной социальной политики(Одеса, 2017) Яровая, Лилиана Викторовна; Ярова, Ліліана Вікторівна; Yarova, Liliana V.В статье предпринимается попытка исследования путей создания человеческого капитала как приоритетного направления социальной политики Украины. Анализируется сущность понятия «человеческий капитал», определяются критерии эффективности новой социальной политики Украины по воссозданию человеческого капитала.Документ Благодійна діяльність Всеукраїнської громадської організації «Cпілка християнських письменників України» як спосіб долучення до формування національної ідеї на біблійних основах(Одеса, 2017) Дем’янюк, Марія Борисівна; Демянюк, Мария Борисовна; Demianiuk, Mariia B.Розглядаються основні напрями благодійної діяльності Всеукраїнської громадської організації «Спілка християнських письменників України» як спосіб втілення християнських цінностей у суспільне життя. Стверджується, що благодійність у сучасному світі є проявом християнської етики. Зазначається, що основним принципом її реалізації є синергія гуманізму, етики та естетики. Акцентується увага на тому, що активна благодійність є практичною формою гуманізму та аксіологічним складником суспільних відносин. Підкреслюється, що стійкий взаємозв’язок держави, церкви й громадських організацій, який здійснюється на основі благодійної діяльності, тісно пов’язаний із соціальною політикою держави та забезпечує умови для вирішення нагальних суспільних питань.Документ Феномен жіночого політичного лідерства та його особливості в Латинській Америці(Одеса, 2017) Богданова, Т. Є .; Богданова, Т. Е.; Bohdanova, T. Ye.; Шпаковська, Ю. А.; Шпаковская, Ю. А.; Shpakovska, Yu. A.Розглядаються характерні риси політичного лідерства та його типологія. Вивчаються біологічні, психологічні й соціальні відмінності жінок – політичних лідерів від чоловіків-політиків, а також персональні, соціальні та символічні складники лідерства. Визначаються особливості жіночого політичного лідерства в країнах Латинської Америки та фактори його формування. Проводиться класифікація жінок-президентів регіону відповідно до біографії й стилю управління. Виділяються три групи лідерів: президенти, які прийшли до влади на хвилі демократизації, будучи дружинами відомих політичних діячів своїх країн; жінки, які змогли досягти цього завдяки персональним якостям і високій працездатності, а їх кандидатури запропонували попередні глави країн (чоловіки); особливий аргентинський тип жіночого політичного лідерства. Особлива увага приділяється Мішель Бачелет, Кристині Фернандес де Кіршнер, Ділмі Руссефф – пре- зидентам найбільших і найвпливовіших країн регіону: Чилі, Аргентини та Бразилії відповідно.Документ Енергетичний фактор у китайсько-американських відносинах(Одеса, 2017) Пархомчук, Олена Станіславівна; Пархомчук, Елена Станиславовна; Parkhomchuk, Olena S.Визначається вплив енергетичного фактора на динаміку китайсько-американських відносин. Доведено, що Близький Схід відіграє важливу роль у системі глобальної енергетичної безпеки. У постбіполярний період політична роль Китаю в регіоні Перської затоки відчутно активізується. Намаганням Сполучених Штатів Америки одноосібно контролювати безпеку Затоки Китай протиставляє налагодження зв’язків із країнами регіону, що визначається комплексом його геополітичних та геоекономічних інтересів. Політика Китайської Народної Республіки в регіоні Перської затоки являє собою, з одного боку, важливу частину її глобальної стратегії, близькосхідного напряму її зовнішньої політики, а з іншого – окремий напрям політики, що має специфічні характеристики, мотиваційні фактори та практичні засоби реалізації.Документ Специфіка взаємодії країн Скандинавії у сфері зовнішньої політики: безпековий вимір(Одеса, 2017) Пугачова, Дар’я Володимирівна; Пугачёва, Дарья Владимировна; Pugachova, Dariia V.У статті розглядаються актуальні питання зовнішньої політики скандинавських країн у сфері безпеки та оборони, тим більше що аналіз відносин цих країн із міжнародними акторами через рівень партнерства з ними (відповідно, НАТО та ЄС) має тенденцію до розширення та поглиблення в нинішній час. Досліджується трансформація безпекових стратегій країн Скандинавії через призму переходу сучасної міжнародної системи на якісно новий етап розвитку, де НАТО та ЄС займають одні з основних позицій у цих процесах. Акцентується увага на тому, що скандинавські країни мають достатньо високий ступінь розвитку відносин із НАТО (членство в альянсі Данії, Норвегії та Ісландії) або тісну співпрацю з ним (Фінляндія та Швеція). Що стосується відносин скандинавських країн з ЄС у сфері безпеки та оборони, то відзначається, що ступінь інтегрованості країн до європейських структур в цьому контексті різниться залежно від загального рівня співробітництва кожної країни із цією міжнародною організацією.Документ Регіональні виміри зовнішньої політики Пакистану(Одеса, 2017) Худолій, Анатолій Олексійович; Худолий, Анатолий Алексеевич; Khudoliy, Anatoliy O.Стаття присвячена аналізу зовнішньої політики Ісламської Республіки Пакистан в регіоні Південна Азія. Ситуація в регіоні є нестабільною, оскільки численні військові конфлікти жодним чином не сприяють відновленню миру та безпеки. Розглянуто особливості зовнішньополітичних кроків, здійснених Ісламабадом упродовж останніх років. Описано міждержавні відносини між Пакистаном та його сусідами. Висвітлено пакистано-індійські відносини у світлі останніх подій. Частково розглянуто американо-пакистанські відносини, які були й залишаються непростими з огляду на низку чинників. Очевидним є той факт, що Америка зацікавлена в Пакистані як союзнику, який є стримувальним фактором у протистоянні з КНР, яка кинула виклик у регіоні не лише Вашингтону, але й Делі. Автор статті зачепив питання пакистано-афганських відносин у безпековій політиці регіону. Деталізовано досягнення та недоліки зовнішньополітичного курсу ІРП з урахуванням внутрішніх чинників.