Актуальні проблеми філософії та соціології. - 2016. - Вип. 11

Постійний URI для цього зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз відображається 1 - 20 з 33
  • Документ
    Образи сакрального мистецтва в музиці України ХХ–ХХІ століть
    (2016) Ареф’єва, А. Ю.; Арефьева, А. Ю.; Аrevieva, A. Yu.
    У культурі ХХ століття України відбувся певний поворот, який у двадцятих роках визначається як пошук автентичного сакрального топосу національної культури, що, однак, ще не набув певних рис свого завершення. Цей поворот пов’язаний із орієнтацією на сакральне мистецтво. Від виникнення автокефальної церкви в Україні формується корпус сакральних творів, які орієнтовані на етнокультуру, на власне українське коріння мистецтва. Це передусім пов’язано з творчістю Кирила Стеценка, Олександра Кошиця, Миколи Леонтовича. Сакральне як те, що існує за межами цього світу, формується в рамках вищих цінностей, набуває своєї харизми в межах того ритуалу презентації священного образного витоку, який відбувається як певна трансценденція, перехід за рамки світу людського буття. Художники, музиканти й загалом усі вільні люди України в контексті того великого руху нонконформізму, який відбувався в Європі 60–70-х роках, шукали нову духовність поза межами автентичного та атеїстичного religare. Сама сутність сакралізації реальності в музиці, зокрема, була надзвичайно універсальною, пошуки цієї реальності були притаманні творчості Лесі Дичко й багатьох інших. Зрештою, сама по собі така деконструкція культури виглядала як певна синтетична реальність, що поєднувала в собі сакралізацію й десакралізацію культуротворчості. Ці процеси продовжуються й сьогодні.
  • Документ
    Studies about drug addiction in Turkey and in the world
    (2016) Yilmayan, A.; Йилмаян, А.; Йылмаян, А.
    Though addiction is accepted as one of the biggest problem of adults, it is seriously and constantly growing up problem by effecting near future. So it has been the researching and interference area for health, psychology, law and criminology. Addiction hindrance programs has recently gained importance all around the world. This is because, after addiction advance, treatments get very difficult. So, hindrances which to be taken before the addiction advanced are more successful and are more beneficial in social and economic sides. The using and crimes of addictive substance and stimulants is the common problem of all the world. There need international cooperation about this problem. About this cooperation, world nations sometimes meets and do agreements about decisions against drug substances and stimulants.
  • Документ
    Феномен діалогу в комунікативних культурно-освітніх практиках: філософська рефлексія
    (2016) Троїцька, О. М.; Троицкая, Е. М.; Troitska, O. M.
    Стаття присвячена філософсько-освітньому аналізу діалогу й діалогічності в контексті комунікативних культурно-освітніх практик. Використання аналітичних методів і феноменологічного підходу до дослідження комунікації та діалогу уможливило розкриття глибинного взаємозв’язку комунікації й діалогу, поняття яких цілеспрямовано «виведено» за межі як простого спілкування та бесіди, так і за межі функціонального ототожнення з дискусією, диспутом тощо. Визначено напрями діалогізації та забезпечення неперервності комунікативної дії особистості від її життєвого світу до дидактико-виховних і культурно-освітніх практик, до яких зараховано імплементацію ідей діалогу в усі системні параметри континууму культури й освіти, спрямування предмета діалогу на інваріантні (універсальні) цінності, філософсько-смисловий «супровід» діалогічного міркування людей різних культурних «шарів» і поколінь і гармонійного екстернально-інтернального контролю поведінки особистості.
  • Документ
    Результати контент-аналізу як інституту формування ідентичності в сучасному українському суспільстві (на прикладі реклами в глянцевих журналах)
    (2016) Согорін, А. А.; Согорин, А. А.; Sogorin, A. A.
    У статті подано результати контент-аналізу масиву реклами в глянцевих журналах, проведеного з метою отримання емпіричних даних щодо ролі реклами в процесі еволюції соціальної ідентичності індивідуума та її впливу на моделі поведінки людей і їхні життєві цінності. На базі проведеного дослідження було зроблено висновок, що реклама, являючи собою соціальний інститут, сьогодні стає найважливішим агентом соціалізації, проникаючи практично в усі наявні сфери життя. Реклама поширює моделі поведінки в інформаційному полі, які згодом слугують засобом формування певних цінностей і стереотипів у соціумі. Вона сприяє поширенню культури споживання й загальних норм поведінки у великих групах і стає новим потужним джерелом соціальних цінностей і норм, тобто реклама здатна здійснювати досить істотний вплив на формування свідомості й моделі поведінки людей.
  • Документ
    Культура как фактор общественных трансформаций
    (2016) Шедяков, В. Е.; Шедяков, В. Є.; Shedyakov, V. E.
    В статье рассмотрены особенности, возможности и ограничения действия различных аспектов общественных трансформаций под воздействием традиционного, модерного и постмодерного состояний культуры. Проанализировано формирование с участием базовых ценностно-смысловых комплексов соотношений между субъективными и объективными, рациональными и иррациональными измерениями осуществления культурно-цивилизационными мирами исторических Сверхпроектов. Духовные и материальные ценности цивилизации исследованы как основное содержание культуры. Их развитие изучено как показатель состояния культурно-цивилизационного мира; а отношение к человеку (прежде всего, качество и продолжительность жизни, права и возможности творческой реализации каждого), с одной стороны, сохранение и наращивание признаков цивилизованности – с другой, как основные критерии прогресса.
  • Документ
    Католицька церква й новітні цифрові технології
    (2016) Севастьянів, У. П.; Севастьянив, У. П.; Sevastianiv, U. P.
    Стаття присвячена розгляду ставлення Католицької церкви до новітніх цифрових технологій, зокрема Інтернету. Зроблено аналіз офіційних документів Католицької церкви, зокрема соціальної доктрини, папських енциклік і звернень, що стосуються питання соціальної комунікації. Визначено, що церква розглядає Інтернет як новий додатковий форум для євангелізації, катехизації та діалогу з християнами. Подано й застереження стосовно нехтування реальним життям на противагу віртуальному, що негативно впливає на людину, суспільство та церкву.
  • Документ
    Ціннісний портрет українського суспільства: за даними World Values Survey
    (2016) Сакало, О. Є.; Сакало, А. Е.; Sakalo, O. Ye.
    У статті аналізується один із основних інтегрувальних чинників суспільства – соціальні цінності. Для вивчення системи соціальних цінностей сучасного українського суспільства використовуються дані, отримані в ході найбільш масштабного сьогодні міжнародного дослідницького проекту вивчення соціальних цінностей – World Values Survey. Розглядаються ціннісні орієнтації українців в абсолютних різних сферах життя: сімейних відносинах, професійній діяльності, політиці, релігії, міжгрупових і міжособистісних соціальних відносинах тощо. Згідно з методологією проекту, всі цінності зводяться до чотирьох основних типів: цінності виживання, цінності самовираження, традиційні цінності й секулярно-раціональні цінності. На основі аналізу соціологічних робиться висновок про те, що українському суспільству більш притаманні цінності виживання та секулярно-раціональні цінності. Однак водночас мають помітне поширення й традиційні цінності, тобто наявний певний ціннісний симбіоз.
  • Документ
    Виховний простір вищого навчального закладу як чинник становлення особистості майбутнього фахівця
    (2016) Романкова, Л. М.; Романкова, Л. Н.; Romankova, L. M.
    У статті досліджено сучасні особливості філософсько-педагогічної категорії «виховний простір», установлено всезагальне, особливе й одиничне між виховним простором і освітнім простором, між виховним простором і виховним середовищем. Закцентовано увагу на понятті «освітній простір», специфіка й творчість якого виявляє себе у взаємодії з утвореними сферами – політичною, економічною, екологічною, релігійною, інформаційною, культурною, етнічною тощо; він нерозривно пов’язаний з іншими соціально-просторовими феноменами, утворюючи єдиний ноосферний континуум. Освітній простір характеризується обсягом освітніх послуг, потужністю й інтенсивністю освітньої інформації, освітньою інфраструктурою, належить до найбільш загальних і гранично абстрактних концептів філософії освіти. Аналізуються також основні вимоги до створення виховного простору вищого навчального закладу, передумови, принципи розбудови, засоби створення та виховні технології побудови виховного простору.
  • Документ
    Американский пин-ап 1940-х годов с точки зрения семиологии Ролана Барта
    (2016) Райхерт, К. В.; Rayhert, K. V.
    С помощью семиотического метода Ролана Барта можно выделить семиологическое измерение американского пин-ап 1940-х годов. Это измерение может быть выделено на двух уровнях: денотативном и коннотативном. Денотативный уровень пин-ап представляет собой эстетику изображения pin-up girls. Коннотативный уровень пин-ап зависит от того, кто является потребителем пин-ап. Если речь идёт о мужчинах, то для них pin-up girls предстают как товаризованный объект сексуальных фантазий, задачей которого является удовлетворение сексуальных желаний гетеросексуальных мужчин. Если речь идёт о женщинах, то для них образ pin-up girls служит феминистическим мифом, призванным десексуализировать образ женщины в обществе и таким образом позволить женщине занимать подобающее место в обществе не по критерию публичной сексуальности, а по каким-то иным критериям, то есть позволить женщине быть наравне с мужчиной в обществе.
  • Документ
    Онтологія Жиля Дельоза: вічне повернення й випадок
    (2016) Петренко, Д. В.; Petrenko, D. V.
    Стаття присвячена дослідженню філософії Жиля Дельоза. Онтологічні розробки Ж. Дельоза – один із найбільш актуальних напрямів сучасної філософії. Мета статті – реконструкція онтології Ж. Дельоза. У сучасних постдельозіанських філософських дослідженнях аналіз онтології французького філософа спирається на реактуалізацію концепту віртуального (А. Тоскано, Р. Пірсі, С. Жижек). Концептуалізація випадку у філософії Ж. Дельоза співвідноситься з іменною двійкою віртуальне/актуальне, що є наслідком рефлексій онтологічного повороту у філософії ХХ сторіччя, становить одну з найважливіших тенденцій актуального мислення. Отже, у філософії початку ХХІ сторіччя інтерпретації онтології Жиля Дельоза спираються на три іменні двійки: 1) віртуальне й актуальне; 2) вічне повернення й випадок; 3) платонізм і антиплатонізм.
  • Документ
    Формы социального ухода в концептах постклассической философии
    (2016) Остапова, В. В.; Ostapova, V. V.
    В статье рассматриваются современные формы социальной изоляции индивида через призму концептов постклассической философии. Проанализированы такие концепты постструктурализма, как «номадизм» Жиля Делеза, «трансгрессия» Мишеля Фуко и «симулякр» Жана Бодрийяра. Выявлен исследовательский потенциал указанных постструктуралистских концептов для анализа явления социального эскапизма и иных жизненных стратегий, направленных на изоляцию индивида, таких как погружение в виртуальную Сеть, хаотичный стиль путешествий, обрыв социальных связей, вследствие индифферентного потребления. Дан анализ распространенного явления эскапического туризма, совмещающего в себе практическое воплощение всех указанных концептов. Проведена параллель между теоретическим осмыслением состояния современной культуры и ее практиками. Определенно, что связь между теоретическим осмыслением социальной изоляции и ее практическими формами имеет опосредованный характер, но при этом теория и практика взаимообусловлены.
  • Документ
    Розвиток креативних здібностей творчих суб’єктів у процесі синергопереходу до ноосферного розуміння світу
    (2016) Моргун, О. А.; Morhun, O. A.
    У статті представлено філософсько-наукове осмислення можливостей розвитку та імпринтингу креативних здібностей у ноосферне світорозуміння. На відповідному філософському підґрунті розглядається складний періодично-фазовий синергоперехід духовно-креативного процесу. Висвітлюються процеси втілення людської креативності в Буття, предметно-творча самореалізація духовної сутності людини в процесах єднання культури і творчості у культуротворчість. Підкреслюється єдність суб’єкт-об’єктної координати в ноосферній всеєдності буття й мислення, а також важливість здійснення культурогенної індивідуально-творчої самореалізації людини в суб’єктивних цінностях, які набувають об’єктивного значення.
  • Документ
    Концепт, структура й субстрат системи смислоутворення
    (2016) Матюшина, І. І.; Матюшина, И. И.; Matiushyna, I. I.
    У статті представлена системна модель процесу смислоутворення. Концепт системи продукування смислу – це зв’язка «знання-цінності», яка включає в себе як особистісні елементи свідомості автора, так і надособистістні (загальнокультурні) елементи. Структура системи смислоутворення є взаємодією мовних і позамовних, внутрішніх і зовнішніх зв’язків. Субстрат системи (слова та словосполучення) може змінювати структуру й впливати на концепт системи. Зроблено висновок, що смислоутворення – специфічний варіант сильної динамічної системи, що змінює не тільки елементи, а й структуру і сам концепт під впливом властивостей елементів.
  • Документ
    Трансдисциплинарный подход в определении общенаучной картины мира: обзор научных мнений
    (2016) Мамедова, К. Н.; Mammadova, K. N.
    Целью статьи является исследование проблемы трансдисциплинарного метода. Для постоянно развивающейся общенаучной картины мира очень важным является определение верного подхода. В статье на основе анализа ряда научных мнений делается вывод о том, что наиболее рациональным является трансдисциплинарный метод. Он так же, как и другие научные подходы, предназначен для решения своих специфических задач, но, в отличие от других, позволяет разрабатывать собственные методы исследования объекта, с помощью которых можно интерпретировать знания. Эти знания, в свою очередь, исходят из междисциплинарных и мультидисциплинарных методов, так необходимых в современный период.
  • Документ
    Коеволюційно-резонансна специфіка синтезу християнського сакрального мистецтва
    (2016) Лещенко, А. М.; Лещенко, А. М.; Leshchenko, А. M.
    У статті розглядаються особливості коеволюційно-резонансної специфіки синтезу християнського сакрального мистецтва, а основною функцією синтезу видів і жанрів сакрального мистецтва визнається компенсаційна, яка характеризується еволюційно-пристосувальним значенням і реалізовується через підкорення людини ідеям християнства завдяки сугестивному впливу. Доводиться, що саме літургійне дійство поєднує в собі значну кількість різних видів і жанрів сакрального мистецтва й спрямовується на забезпечення відповідної структури художньої організації просторового та часового видів християнського сакрального мистецтва, що розглядається в якості основного завдання Літургії. Разом із безпосередньою культовою дією підкреслюється значення в цьому процесі й естетичного компонента, де художня форма визнається лише допоміжним засобом, який дає віруючим змогу досягати в процесі літургічної дії трансцендентного стану.
  • Документ
    Музичний нонконформізм у контексті стилетворчих інтенцій художньої культури ХХ століття
    (2016) Легенький, І. Ю.; Легенький, И. Ю.; Lehenkiy, І. Yu.
    У статті надається культурно-історична реконструкція формування стилю у XX столітті. Визначається, що нонконформізм як стадія стильової динаміки виникає в контексті формотворення, коли культура або культурні практики досягають «квітучої складності», за К. Леонтьєвим. У нонконформізмі інтенції неповноти, незавершеності думки й надлишковість образних інновацій (синтез усіх стильових артефактів) б’ють через край. Доводиться, що нонконформізму властива модельна конфігурація відображення зовнішньої заданості, що завжди пов’язує мистецтво з нормами та зразками наслідування поведінки, а також іманентні реалії заперечення цих норм, що надає той дискурс, який фіксує потік змін, відкритості й незавершеності творчих інновацій. Стиль як загальна номінація означає «письмо» (стилос – паличка, якою писали на дошці), а також певну детермінанту-спонуку, паличку, якою спонукали слонів до руху й викликали необхідність реакції, руху в тому чи іншому напрямі. Це передусім спонука зовнішня та внутрішня. У стилі можна побачити дуже багато аспектів, але найголовніше в них – це певна художня пам’ять, письмо як концентрація інформації, спонукання.
  • Документ
    Трансформації фокусу уваги в дослідженнях історичної пам’яті ХХ–ХХІ століть
    (2016) Лазука, К. Д.; Лазука, Е. Д.; Lazuka, K. D.
    У статті розглядається еволюція такого значущого напряму сучасної гуманітаристики, як Memory Studies, визначаються сучасні проблеми, досліджувані в цьому напрямі. Фіксуються тенденції розвитку досліджень колективної пам’яті від засновників напряму до нашого часу. Показано, що після відкриття феномена колективної пам’яті (М. Хальбвакс) інтерес до нього концентрується спочатку на ідеологічних моментах буття пам’яті, а останніми десятиліттями переходить на сфер, що традиційно не досліджуються істориками філософії. З’ясовано значення трагічних подій ХХ століття для трансформації філософсько-історичних досліджень, методологічний потенціал досліджень історичної травми. Проаналізовано дослідження історичної пам’яті як інструмента державного примусу. Зафіксовано дослідження багатошаровості історичної пам’яті (архіви та канони пам’яті, пост-пам’ять, фантомна пам’ять тощо). Розкрито потенціал досліджень перформативного виміру історичної пам’яті, зокрема підприємств пам’яті, кулінарної ностальгії тощо.
  • Документ
    Античність і Середньовіччя: порівняльний аналіз вирішення проблеми смислу історії
    (2016) Кротов, К. В.; Krotov, K. V.
    У статті зроблено порівняльний аналіз стосовно вирішення проблеми смислу історії в античній філософії та класичній християнській. Акцентовано увагу на тому, що антична філософія розглядає історію як циклічний процес, де немає очікування чогось нового. Класичне християнство висуває лінійну модель розуміння історичного процесу, де історія рухається до певного фіналу, який пов’язаний із другим пришестям Христа. Наголошується на домінуванні в античній філософії саме ідеї розуму людини, а в християнській філософії місце розуму посідає саме віра. Розум без віри втрачає будь-який сенс. Християнство збагачує античну думку ідеєю особистості й уводить розуміння гуманності в його сучасному смислі. Відмінністю християнської та античної думок є також різний підхід до проблеми людини в історії. При цьому виділяють два типи соціального буття: життя в повсякденності, яке позбавлене великих історичних передчуттів, і життя, яке спроектоване на історію.
  • Документ
    Театр у соціокультурній динаміці сьогодення
    (2016) Колісник, О. В.; Колесник, А. В.; Kolisnyk, O. V.
    У статті аналізується феномен театру в соціальному досвіді сучасних реалій. Зазначено, що дослідження його соціального статусу й напрямів подальших трансформацій є ознакою тих змін, у яких сьогодні перебуває суспільство. Підкреслюється ідея про те, що театр не тільки презентує потреби та запити часу, а й моделює суспільну поведінку глядача, виступає в якості соціального контролю сфери людських взаємодій. Установлено, що для сучасного театру характерний стан експерименту, центром його естетики стає намагання зробити проблемою сам процес комунікації, відобразити й посилити осередок соціосимволічного контексту цінностей і умовностей. Зазначається, що театр є концепцією дзеркала світу, яка спрямована на те, щоб глядач побачив і впізнав нерозв’язані власні завдання, визнавши себе невід’ємною частиною існуючого цілого (суспільства).
  • Документ
    Особливості соціологічного оцінювання конкурентного інноваційного потенціалу вищого навчального закладу
    (2016) Іщенко, А. М.; Ищенко, А. Н.; Ischenko, A. M.; Іваненко, О. М.; Иваненко, Е. Н.; Іваненко, О. М.; Иваненко, Е. Н.; Ivanenko, O. M.
    Статтю присвячено виявленню особливостей соціологічного оцінювання конкурентного інноваційного потенціалу вищого навчального закладу. Система вищої освіти в Україні на сучасному етапі розвитку потребує інноваційних змін, що є безперечною складовою конкурентоспроможності вищого навчального закладу. Розвиток інновацій у системі надання освітніх послуг надає можливості вищому навчальному закладові досягати лідируючих позицій у рейтингу вищих навчальних закладів. Конкуренція передусім забезпечує постійний розвиток науково-технічного та інноваційного прогресу в освітній сфері. Розглянуто й досліджено основні показники оцінки інноваційного потенціалу, серед яких необхідно виділити підвищення показників якості освіти, поєднання теоретичних і науково-практичних методів навчання, висококваліфікований і компетентний професорсько-викладацький склад. На прикладі НТУУ «КПІ» засвідчено, що соціологічні дослідження й інструментарій є ефективною можливістю оцінювання якості підготовки випускників вищого навчального закладу.